1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)


2011. augusztus 26., péntek

TABÁNI HÍREK, ESEMÉNYEK

ZÓRÁD ERNÓ 100 ÉVES


Tavalyi megemlékezés a Tabán festőjéről a 168 órában:

Zórád 99

Zórád Ernő egyszerűen besorolhatatlan.
Annyi évvel halála után is keressük a helyét. Tehetséges képregényrajzoló, vagy korszakos jelentőségű festő? Korhely vándorpiktor, aki levetett, múlt századi szerepekben tetszelgett, bárzongorák és konyakok mellett, vagy az utolsó lovag, aki Mikszáth és Krúdy világát mentette át a huszadik század képzőművészetébe?



Kovalovszky Dániel felvétele


Lelkes rajongótábora van, urnasírján mindig friss a virág, kalózkazettáit (egyiken magyar nótákat énekel, másikon Zerkovácokat dúdol saját kíséretével) szorgos kezek másolják, rajzos emlékiratát antikváriumok polcáról kapkodják el a zórádiánusok. De a művészettörténet ma sem igen akar tudomást venni róla. Képei másolatokban terjednek, az eredetiek meg romlanak, kallódnak szerteszét.

Magam (nincs miért tagadnom) a lelkes Zórád-hívők közé tartozom. Jelentős festőnek, grafikusnak tartom, aki talán nem mindig bánt elég körültekintően a tehetségével, de talentumból annyi jutott neki, hogy volt miből tékozolnia.

És alkotott sok-sok maradandót is. A Toldi-sorozata például minden lapjában remekmű, a visszaálmodott tabáni képek is azok, mint ahogy régi nagyjainkról készített, szürreális-valóságos elemeket vegyítő portrésorozata is az. Túlságosan harsány, túlságosan szélsőséges a szerep, amelyet játszott, meglehet, ettől nem látjuk még tisztán művészi értékeit.




Talán születésének századik évfordulója meghozza ezt is. Mindenesetre – ahogy egy Zórád Ernőhöz illik – az ünnepségsorozat már a 99. születésnapon megkezdődött, az Aranytíz Galéria tárlatával. És vannak mindenféle szép tervek a jövőre nézve is.

Ütött az órád, Zórád! (Bocs.) Eddig a cikk.
-----------------------------------------------------

Blogunk is beszámolt a tavalyi  Aranytíz Galéria-beli emlékkiállításról. 
Idén a 100 éves évfotduló kapcsán információink szerint több helyen is lesz kiállítás. 
 1./ A család szervezésében Balassagyarmaton , Zórád Ernő szülőhelyén lesz megemlékezés és tárlat.
  2./ Vecsey András önkörmányzati képviselő úr (Tabán egykor és ma c. könyv írója ) szíves tájékoztatása szerint Ernő bácsi egykori lakóhelyén Bp.-en a Csap utca 1-ben lesz megemlékezés és emléktábla avatás .
    A képviselő úr kiállítást is tervez és konferenciát a Tabán Múzeumban 
Eddig 25 Zórád Ernő festményt ajánlottak fel magánszemélyek a kiállításra 

  Akinek Zórád festmény van birtokában és a kiállításon szerepeltetné,
  ( korlátozott számban és témában ) kérem jelentkezzen, hogy igényét
            Vecsey úr felé továbbíthassuk (kassius@citromail.hu)


                   
  

2011. augusztus 25., csütörtök

SZÜRETI VERS 1866-BÓL

Egy évvel a kiegyezés előtt jelent meg a Vasárnapi Újság 1866 november 11-i
számában Fejes István szüreti verse némi politikai felhanggal. Íme:


Szüreti köszöntés.                     


F el pohárra, folyjon a bor,
Öntsük a szivet vele;
Ha nem öntjük, lehull róla
A remény zöld levele.
Fel pohárra, fel pohárra,
Örvényt fúrjon a bor árja —
És a gondot és keservet
A fenéken fojtsa el.
Fel pohárra, fel Dohárra,
Habot vessen a bor árja,
É» a kedvet lenn a szívből
Mind a színig hozza fel.
Fel pohárra, habzik a bor,
Lakjuk el a gond  torát;
Uj időre, uj reményre
Csapjuk össze a pohárt.
Fel pohárra! nincs igazság,
Csak a borban mai napság;
Ám azért is hát kocezintsunk
És vegyük be a mi — szent.
Fel pohárra, fel pohárra,
Lelket ád a lángbor árja
És a csüggedés ködéből
Verőfényes napra kelt.
Fel pohárra, itt a lángbor, —
Zord az ég, ez melegít;
Zord időben meg ne fagyjon
Keblünkben az égi hit.
Fel pohárra, fel pohárra,
Van a búnak is ha t á r a;
Kél még víg nap bús egünkön,
Kél még víg nap, igazán, —
Fel pohárra, fel pohárra,
S szemünk villanó sugara
Hadd mutassa e világnak.
Hogy élünk még e hazán!
Fel pohárra! a ki búsul,
Mája nő, míg szíve fogy, —
És haj majd reg a tettre,
Akkor ő már összerogy.
Fel pohárra, vért az érbe,
Mert a férfiak kezére
A szabadság istenének
Egykor még szüksége lesz . . .
Fel pohárra, fel pohárra.
Derül még reg a hazára,
És az önkény és a pártharcz
Mindörökre éjbe vesz!


Fejes István.

2011. augusztus 24., szerda

LE CORBUSIER TABÁN RAJZA

Részlet a Várnegyed c. Bp., I. krületi újságból:

Sokan kerestek felüdülést ( 2010) július 2-án a Tabáni Múzeum hûvösében, a késve érkezõknek már nem jutott ülõhely. Az est nyitó akkordjaként különleges aktusra került sor, hiszen Francois Laquiziere, a budapesti Francia Intézet igazgatója egy tabáni házat ábrázoló, eredeti Le Corbusier rajzot adományozott a gyûjteménynek. Az igazgató úr magyar nyelven köszöntötte a közönséget, majd franciára váltva elmondta,hogy nagy örömmel fedezte fel magának e „kissé elrejtett” múzeumot. Bár Le Corbusier-t sok francia magáénak vallja, a 20. század egyik legnagyobb építésze azonban Svájcban született. A modern építészet mestere korábban hagyományos architektúrával foglalkozott.

1911-ben készítettrajzának legnagyobb értéke, hogy a rajta látható budai házról ez az egyetlen emlék. 


Francois Laquiziere rövid beszédét követõenJankóné Pajor Ildikó, a múzeum vezetõje, a rendezvény háziasszonya megköszönte az értékes képet, majd mindketten aláírták az ajándékozási okmányt.

Egyetlen szépséghiba a dologban -és ezt az átadó nem tudhatta-,hogy a rajz
                                  nem a Holdvilág utca 14-et,
 , a lebontott Tabán egyik legismerteb és legtöbbet fotózott ,festett, rajzolt házát ábrázolja, ahogy az átadási okmányon szerepel, hanem egy mindmáig nem azonosított másik tabáni épületet. 
Könnyen meggyőződhetünk erről  saját szemünkkel, ha az előző cikk Holdvilág utca 14-ről készült felvételeit a rajzzal összehasonlítjuk.De ez lényegtelen apróság. Ami igazán érdekes a dologban, hogy a híres építésznek  egész Budapestben  csak a már akkor is bontásra szánt városrész tetszett egyedül, olyannyira, hogy rajzon is megörökítette.

2011. augusztus 23., kedd

A LEGISMERTEBB TABÁNI UTCA VOLT: HOLDVILÁG UTCA

1933 nyarán véglegesen eldőlt ,hogy még abban az évben megkezdődik Budapest legromantikusabb városrésze , a bohém Tabán bontása. Már Széchenyi István felvetette a gondolatot ,hogy a városrészt zöldövezetté kellene átalakítani.A századforduló után hol villanagyedet , hol fürdőkomplexumot álmodtak a domboldalra.A 20-as évek végére a házak nagy többségét a főváros kisajátította, felvásárolta és 1933 nyarán valamennyi bérlőnek felmondtak és megkezdődött a bontás.. A grandiózus tervekből végül nem lett semmi,közbeszólt a világháború.  A Tabán mai állapotában leginkább Széchenyi elvárásának felel meg, de folyik a harc a kincset érő hatalmas belvárosi területért, egyenlőre tervek ,érvek és ellenérvek formájában ,gondoljunk csak a borpiknik tervezet és a helyi lakosok  konfrontációjára. Ezalatt az önkormányzat oda nem illő emlékművekkel  rondítja el a környéket. Közben újjáépült nem is akármilyen minősegben a Rác Fürdő, felépült az Oxygén sportcentrum, de a terület legnagyobb része továbbra is kutyafuttató,alkalmi koncertstadion. Egy biztos , soha többé nem lesz írók ,újságírók, művészek kedélyes találkozóhelye , hangulatos kiskocsmák, kerthelyiségek negyede, vigalmi negyed .Hogy mi lesz ,az még a jövő titka. Hogy mit vesztett Budapest a megyar Grinzing  eltüntetésével,csak halványan érzékelteti
egyetlen utcájának felidézése a fotók erejével.


























Holdvilág utca 27
-szer....                                                                              

2011. augusztus 20., szombat

TABÁNI TEMPLOM GÖMBPANORÁMA


A templom belső tere: ITT látható


Bővebbet a tabáni templomról: ITT

MIÉRT NEM JÁRT KRÚDY KÁVÉHÁZBA?


Krúdy utolsó lakhelye az óbudai  Templom utcában.
Szeptembertől a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumként szolgál...



Márai írja Krúdyról:


Élete végén a Templom utcában lakott, a kurta óbudai utca egyik földszintes házában, melynek ablakai egy külvárosi éjszakai kávéház bejáratára nyíltak. A kávéházban évtizedeken át a fürdősök, dögönyözők, zsokék, a pesti éjszakából kapatos fejjel Óbudára zarándokolt kispolgárok találkoztak az éjjeli órákban. A tulajdonos színésznek készült, s néha személyesen is fellépett kávéházának zenekari emelvényén, az éjszakának ez útszéli, parányi színpadán, és saját szerzeményű dalait énekelte. Az első teremben öreg zsokék biliárdoztak. Itt szeretett ülni, éjfél után, hazatérés előtt, üveg sör mellett. A kerek, fekete márvány kávéházi asztalra könyökölt, sört ivott és nézte a biliárdozókat. Legszívesebben egyedül ült, mindenfajta társaság zavarta. A zsokék és pincérek ismerték kedvteléseit, és tisztelték magányát. Órákon át tudott egyedül ülni sör vagy bor mellett s hallgatni.


 De nagyon szerette elnézni, ha a részeg virtuskodók éjfél után verekednek. A kávéházban ismerték az öreg író passzióit, s néha mesterséges verekedéseket rendeztek tiszteletére. Óbudán még pártolják az irodalmat.




Emlékezés Krúdy Gyulára

...Ott ült a hajnali órákban az Erdélyi Borozó söntésében, a bejárattól balra eső asztalnál egyedül a magyar irodalom egyik legjelesebbike, Krúdy Gyula. Sudár az alakja, mint a fiatal jegenye, férfiasan szép a feje. A kihalófélben levő magyar dzsentri e díszpéldánya szótlanul, magába mélyedten bóbiskolt hajnalonkint a fehér asztalnál, előtte a megkezdett korsó sör, kezében a cigaretta, füstölögve...
Ritkán, nagyin ritkán volt látható nagyobb társaságban.
Az egyéniségéhez tartozott, hogy kerülte az embereket. Inkább csöndes szemlélője volt a körülötte kavargó színes, eleven és ragyogó éjszakai életnek. Figyelte a népszerű éjszakai vendéglőben az egymást váltó vendégeket. Dióbarna okos szeme a félig hunyt pillák alól a fényképezőgép lencséjéhez volt hasonlatos: pillanat fölvétel arról, ami körülötte történik, hogy aztán később, amikor kiforrott agyában a téma, megjelenjék valamelyik lap hasábjain a műremek, gyönyörűségére az olvasónak...
Ebben a környezetben láthatóan jól érezte magát Krúdy Gyula. Lélek az asztala mellé le nem ülhetett, csupán azok a kevesek, akiket szemének rebbenésével, vagy alig észrevehető kézmozdulattal magához intett.
Ezek közé tartoztam én is.
*
Egy nyári reggelen, hét óra körül járt már az idő, elhatároztam, hogy korábban fekszem le, mint máskor. A borozó már csaknem üres volt, amikor kifizetve a cehhemet, vettem a szalmakalapom és indultam kifelé. Az utam a söntésen vezetett keresztül s így el kellett haladnom Krúdy Gyula asztala mellett is.
Megemeltem a kalapomat.
– Szervusz, Gyula bátyám.
Kézmozdulattal bökött az asztal másik oldalán álló szék felé. Ez azt jelentette, – jól tudtam a leckét – hogy „méltóztassak helyet foglalni!” Ellentmondást Krúdy bátyám nem tűrt.
Leültem.
Rámutatott az üres korsójára, amikor az asztalhoz lépett álmosan az egyik pincérlány, – női kiszolgálás volt abban az időben – aztán a magasba emelve a karját, két ujját mutatta és felém bökött. Nyírvidéki virágnyelv szerint ez azt jelentette: „két korsó sört, egyet a barátomnak.”
Már ott is habzott az asztalon.
– Szervusz – szólt halkan.
– Szervusz.
Cigarettára gyújtottam és – vártam. Amíg meg nem kezdte a társalgást, addig kukkot se volt szabad szólnom. De minek is? A hallgatása is tartalmas volt.
Szótlanul ittunk meg három korsó sört, aztán azt mondta:
– Maradj még kérlek... Olyan jó így veled ülni csöndesen... Megiszunk még egy snittet, aztán átjössz velem a Bécsi Sörházba.
Ellentmondásról szó se lehetett.
Nyolc óra felé járt már az idő, amikor Krúdy szürke puhakalapját fejébe nyomva, kiléptünk a híres borozó ajtaján, hogy – mint annak előtte számtalanszor – végigbandukolva szótlanul a Nagymező-utcán, betérjünk a Király-utcában levő Bécsi Sörház-ba.
– Itt szoktam olykor egyedül is sört kávézni – szokta volt mondani a „Vörös Postakocsi” szerzője.
Amint a gyalogjáróra léptünk, utunkat állotta a pesti lumpok híres fiakkerosa, az Árpád.
A cájgja, két pompás szürke lóval, ott vesztegelt a Dalszínház-utcai oldalon, a járda szélén. Árpád úr mélyen leemelve szürke keménykalapját, így köszöntötte Krúdyt:
– Szindbád nem tehet egy lépést sem gyalogszerrel, ha kiskocsmába vezet az útja... Ezt mondta Rezeda úr is Melindának a regényben, mert, ha megszegné szokását, elvinné a „Podolini kísértet” ...
Árpád, a fiakkeros, Krúdy regényeiből idézett s mi sem természetesebb, hogy az alig nyúlfarknyi utat ezúttal nem csöndesen ballagva tettük meg a „macskafejű” köveken, hanem gumirádlison, mint ahogyan az az „előkelő pasasérok”-hoz illik.
Árpád a két szürke közé csapott, három perc sem telt el, már meg is állt a cájg a Bécsi Sörház előtt.
Krúdy Gyula – erszényt sohasem láttam nála – benyúlt a kabátja külső zsebébe, kihalászott onnan egy tízkoronás bankót és odanyújtotta Árpádnak.
– Köszöni Szindbádnak a legalázatosabb szolgája – szólt le a bakról Árpád, megemelve kalapját.
Mialatt Krúdy lelépett a gyalogjáróra s kezét rátette a vendéglő ajtajának kilincsére, a fiakkeros a kabátom zsebébe csente vissza a bankjegyet és halkan mondta:
– Csak nem képzeli, szerkesztő úr, hogy pénzt fogadok el tőle! ... Adja vissza neki...
Még volt annyi időm, hogy a tízkoronást kivegyem a zsebemből és Árpád felé nyújtsam.
– Tegye csak el gyorsan, hogy meg ne lássa, mert menten agyonütne, ha megtudná, hogy...
Ebben a pillanatban hátrafordult Krúdy, abban a hitben nyilván, hogy talán – megszöktem.
Árpád sietve tiltakozott:
– De nekem nem kell... Lopja vissza a zsebébe – szólt és a lovak közé csapva, elrobogott...

*

...Teremtett lélek se volt rajtunk kívül a Bécsi Sörház-ban. Az ódon, boltíves falak, a várszerűen épített, ívben csúcsosodó mennyezethez jól illett volna a vakolatlanság, hogy a csupasz téglák rozsdavörös színe még inkább azt a benyomást keltse, mintha ősi lovagvár pinceborozójába lépett volna be a szívesen látott vendég, vértezetten és sisakkal a fején, míg toporzékoló lovát künn hagyta, csatlósára bízva, az ámbitus előtt...
Talán éppen ez a középkori hangulat fogta meg Krúdy Gyulát annyira, hogy olyan nagyon szertett idejárni? Vagy egyedül, vagy velem. Ki tudja?
A kékkötényes csapos szó nélkül hozta a két krigli sört, rendelést sem várva, a belső szobába, amelynek egyik piros abroszos, nagy, kerek asztalánál letelepedtünk. Ösmert már minket.
Kívülről már beszűrődött az ab lakokon a pesti Ghetto zsivaja, de ez egyáltalán nem zavarta a nagy magyar írót.
– Látod, – törte mer a csöndet, mintán megízleltük a frissen csapolt sört, – én az utóbbi években sohasem járok kávéházba...
– Miért, Gyula bátyám?
– Gondolhatod, hogy megvan a maga oka... Mert, nézd csak ... te rendőri riporter vagy ... írtál már, úgy-e, többször arról, hogy valaki betért reggelizni a kávéházba ... a pincér hozta a kávéját ... a reggeli lapokat ... s alighogy olvasni kezdte a pasasér az újságot ... hirtelen lefordult a székről ... és meghalt ... megcsapta a guta...
– Hogyne. Talán két, vagy három eset történt az utóbbi években.
– Na, látod. De, úgy-e, az nem fordult még elő sohase, hogy valakit kocsmában üssön meg a guta hirtelen sörözés, vagy csöndes borozgatás közben?
– Nem, Gyula bátyám, – feleltem mosolyogva, de belül egy kicsit megdöbbenve, – az még nem fordult elő.
– Na, látod. Ezért nem járok én kávéházba...
(Később, esztendők múlva, amikor sorsom és viszonyaim úgy-alakultak, hogy csak elvétve és véletlenül hozott össze az utam Krúdy Gyulával, sokszor eltöprengtem magamban: vajon mi lappanghatott e filozófia mögött? Már 1910-ben félt volna ez az izmos és szikár nyíri dzsentri a haláltól?
...Két perc múlva Krúdy szép feje a mellére kókadt. Elnyomta az álom. No most, – gondoltam magamban, – itt az ideje, hogy visszacsempésszem a tízkoronás bankót a zsebébe, a többi közé. Óvatosan elővettem ... lassan-lassan közeledett a kezem a zsebe felé, s mint egy gyakorlott zsebtolvaj, hajtottam vissza a kabátzseb szárnyát ... pillanat még és a pénz a helyén van újra, amikor...
– Megittad már a sörödet? – kérdezte anélkül, hogy a szemét kinyitotta volna.
Hirtelen visszarántottam a kezemet.
– Meg.
– Akkor hozass még két kriglit... Nagyon megszomjaztam közben.
Mire a csapos az új krigliket az asztalra tette, ismét friss volt és élénk, mintha most kelt volna föl az ágyából.
Ezen a délelőttön szokatlanul bőbeszédűen társalgott mindenféléről. Saját magáról is, ami nagyon ritkán fordult elő. Mert alapjában véve zárkózott lélek volt, nem egy könnyen barátkozó természet. Távol tudta tartani magától azokat, akiket nem kedvelt, de minden sértő él nélkül. Mindig kiütközött belőle, minden cselekedetében megnyilvánult a született magyar úr.
Egyszerre csak, minden átmenet nélkül, azt mondta:
– A Nemzeti-Színház fölszólított, hogy írjak színdarabot a „Vörös postakocsi”-ból.
– Elvállaltad?
– Nem. Mit gondolsz, miért?
– Nos?
– Azért, mert képtelen volnék rá... Nem értek hozzá... Ha keresztre feszítenének, se tudnék megírni egy egyfelvonásost sem, mert nem ez a mesterségem... Regény, elbeszélés... Ködlovagok a régi jó időkből ... az igein ... az az én imádott világom ... Muskátlis ablak a szőke Tisza partján... a nyírségi vadludak húzása... Kiskocsma, piros abroszos asztalkákkal a Tabánban... Kis, egy decis szögletes pohárban a hegy leve... A Kereszt-téren az Albecker... sramlizene búg ... mint a vadgalamb... Kakukkos óra zörgi, hogy elmúlt az életünkből megint egy darabka... pókháló a pincegádor sarkában... lopótök a penészes hordó mellett odatámasztva ... mintha egy öreg óbudai bennszülött most indulna sétára, botjára támaszkodva, a Víziváros felé ... lámpását lóbálva baktat a bakter, figyelmeztetve a lumpokat, hogy kilencet ütött az óra... Látod, ez az én világom nem a festett vásznak és deszkák hamis és mondvacsinált levegője...
Valósággal ittam a zengő-búgó szavait, a halkan muzsikáló orgona búgást, ennek a kivételes magyar talentumnak a szélborzolta magyar búzatáblákat, s a közöttük virító pipacs és kéklő búzavirág illatát megelevenítő szuggesztív őserejét.
Pici szünet után megkockáztattam a kérdést:
– Mit mondtál nekik?
– Mit mondhattam volna? ... Azt feleltem az igazgatónak, hogy hagyjanak engem békén, csináljanak a „Vörös Postakocsi”-ból szín darabot, ha akarnak, de adjanak egyszer és mindenkorra érte négy száz forintot...
– Ezen aztán megfeneklett a dolog, úgy-e?
– Meg. Nem lesz színdarab a „Vörös Postakocsi”-ból, hála az Istennek... Nincs négyszáz forintjuk ... úgy látszik... Na, igyál...
Pár perc múlva megint elbóbiskolt.
– Na, most, – gondoltam magamban, – de a kísérletezésem a tízkoronással ismét kudarcba fúlt.
Reménytelennek látszott már helyzet, hogy a bankjegyet vissza tudjam csempészni Krúdy Gyula zsebébe, amikor az az ötletem támadt, hogy leejtem a padozatra, a széke mellé. Majd csak észreveszi vagy észrevetetem vele, ha fizetésre kerül a sor, hogy – kiesett a zsebéből...
Így is történt.
...A Teréz-templom tornyában éppen delet harangoztak, amikor Bécsi Sörház ajtaján kiléptünk a napsütésbe.
A szemünk káprázott volna?
Nem. Ott állt a gyalogjáró szélén a cájg. Bakján Árpád, a fiakkeros.
– Tessék beszállni! ... Hazaviszem az urakat... Szindbádot a Margitszigetre...

*

Óbudán halt meg Szindbád.
Most múlt öt éve, május tizenkettedikén.
Elaludt. Nem ébredt föl többi. Ködlovag lett a ködlovagok szerzőjéből is. Másnap lezárták volna a villanyórát, mert nem tudta a számlát kifizetni...
...Néhány héttel a temetése után, Óbudán, a Mókus-utcában, özvegy Kéhli Józsefné népszerű kocsmájának egyik szobájában, a falra erősítve, a legnagyobb csöndben és föltűnés nélkül lelepleztek egy kicsiny, négyszögletes márványtáblát, amelyen az aranyozott, vésett betűk ezt hirdetik a hálátlan utó kor számára:


Itt szokott ülni
barátaival
KRÚDY GYULA
a nagy magyar író
1933. VII. 10-én


Ennek az egyszerű márványtáblának kettős jelentősége van.
Az egyik: megtiszteltetése haló porában is a nagy magyar írónak, hogy azt az asztalt, amelynél szűkebb baráti körével az élete alkonyán szinte nap-nap után összeült csöndes borozgatásra, emléktáblával örökítik meg.
A másik: amikor irodalmi egyesületek és testületek épp csak hogy képviseltették magukat a temetésén, de arról nem gondoskodtak már, hogy elmúltával is hirdesse kivételes tehetségét, ízig-vérig magyar írásainak fényét valamely maradandó emlék, – akkor előállt egy óbudai derék kocsmáros s az ódon földszintes háza egyik szobájának falán megörökíti: „Itt ült Krúdy Gyula, a nagy magyar író...”

*

Isten veled, Gyula bátyám, elvitt téged is a „Vörös Postakocsi”, de a kerekek, amelyek fölverték az országút porát, nem érték a köntösödet, mint azokét a ködlovagokét sem, akikről oly nagyon szépen írtál és te magad is azzá lettél!
Ott, ahol most pihensz, nem fenyeget a veszedelem, hogy kikapcsolják a villanyórádat, de van Óbudán egy kiskocsma, ahol most is könnycsepp fátyolozza valakinek a szemét, ha ráesik a pillantása arra az egyszerű márványtáblácskára...
MATSKÁSSY JÓZSEF

(Új Idők, 1938/21. /május 22./ 770-773. p.)

2011. augusztus 19., péntek

ESTE FESS A PESTI NŐ


Cotton Club Singers & Hot Jazz Band - Hangosfilm egyveleg



NEM ROM,KOCSMA


 Az egykori Tabán  rég lebontott kiskocsmája : a "Mélypince"

Az "egyszerű emberek" nélkülözhetetlen közéleti fóruma, a mindennapi mámor szentélye, kiváló terep szociológiai és mentálhigiénés tanulmányokhoz; a cégér szerint gyakran presszó, bisztró, falatozó, büfé vagy - kevésbé képmutató elnevezéssel - italbolt, magyarán: kocsma. (És tényleg nem a lebontásra ítélt épületekben nyíló, fiatalos szórakozóhelyekre gondoltam, amelyeket hasonló névvel illetnek, hozzácsapva a rom- előtagot.)

A cigifüsttől irtózó személyek persze nagy eséllyel meggyőzhetetlenek, és feltehetően a dohányzók közül is többen ellenérzéssel viseltetnek ezek iránt a népjóléti intézmények iránt, azonban azt kell mondjam, hogy az "italboltok" esetében sem érdemes általánosító előítéleteket alkotni.


A hamisítatlan kelet-közép-európai életérzést árasztó, törzsközönségét tekintve jellemzően kétkezi munkásemberek által látogatott helyekről van szó. A legfontosabb összetevők: egy darab pult szeszes italokkal, legalább egy darab nyerőautomata, egy fő csapos (többnyire nőnemű egyén nagy mellekkel), valamint székek és asztalok - bár a talponálló alkategóriában ez utóbbiakra nincs is szükség. Minden más berendezés - tévé, zenegép, billiárdasztal - csak kiegészítő.


Beteheti például a lábát a kocsmába egy úrinő? Szerintem be. Legfeljebb attól függ, hogy melyik helyről beszélünk.



Klasszikus kocsmák a belvárosban


Budapest kultúrája italkimérések tekintetében a 19. és a 20. század fordulóján élte igazi virágkorát: konkrétan az akkori Tabán Krúdy Gyula által sűrűn emlegetett kiskocsmái és kisvendéglői állnak a legendák középpontjában, és valószínűleg nem alaptalanul. Gondoljunk csak bele, hogy milyen idők járhattak akkoriban, amikor Lámpás Rudi még egy vendéglő állandó alkalmazásában állhatott, hogy a sötétben hazakísérje a spicces vendégeket... ("Nem arra, tekintetes úr, nem arra, hanem erre, utánam!") A régi Tabánt aztán a harmincas években lebontották, a hírhedt kiskocsmák pedig eltűntek a házakkal együtt.


Amennyiben meguntuk a diszkókat, a klubokat, a romkocsmákat, és házibulira sincs kilátás, Budapest szívében azért még manapság is fellelhetünk néhány tradicionálisnak nevezhető helyet. Ahogy a régi szép időkben sem létezett igazán egységes kocsma-fogalom(maga a szó egyébként feltehetően szláv eredetű), úgy ma is viszonylag sokszínű palettáról válogathat az érdeklődő.


A közkeletű nevén "késdobáló"-nak hívott típust inkább hanyagoljuk, hacsak nem keressük a kihívásokat: ott elég egy félreérthető tekintet néhány pofonhoz, a hölgyvendégek pedig egyéb okokból nincsenek biztonságban. Nyugodt szívvel ajánlható viszont például a Turiszt büfé a Dohány utcai zsinagógával szemben - alacsony árfekvés, terasz az utcán, bájos fabútorok, zsíros kenyér és mind e mellé egy kedves, kifejezetten jó humorú hölgy a pult mögött. A hely hátránya, hogy már 22 órakor bezár, nonstop rendelkezésünkre áll azonban pár száz méterrel arrébb a kétszintes Kissarok eszpresszó. Ahogyan a középkorú törzsvendégek mellett a Turiszt is fiatalok által sűrűn látogatott hely, úgy a Kissarok közönsége szintén sokszínű: találkoztam ott halálmadárrá sminkelt és szétpiercingelt darkokkal vagy a fenti asztaloknál szerepjátékozó baráti társasággal, egyszer pedig, a késő éjszakai órákban váratlanul befutott egy kopaszodó, zakós férfi is, combközépig érő, tűsarkú, vörös lakkcsizmában. (Akkor egy pillanatra azért Twin Peaksben éreztem magam.)


A sor hosszan folytatható: a Madách téri árkádos kocsmától az Aradi utcán található Helvécián és a Széna téri Kétlyukún át a Jászai Mari térhez közel eső, Underworld néven ismert rocker-punk kocsmáig. Ha sikerül levetkőzni az esetleges ellenérzéseket, akkor gyakorlatilag bárki megtalálhatja az ízlésének megfelelő vendéglátóipari egységet, afféle kedves zugot, ahová néha beülhet egy sörre vagy egy fröccsre, kiszakadva a divatos szórakozóhelyek megszokott zsivajából.
Falu végén kurta...


Természetesen nem szabad megfeledkeznünk a vidéki kocsmakultúráról sem. A városok tekintetében persze a budapestiekhez hasonló helyekkel találkozhatunk, néhány különleges körülménytől eltekintve - a miskolci Kis-Avas hegy északkeleti oldalán például hozzávetőleg 30-40 kocsmára és vendéglőre akadhatunk, szó szerint egymás tőszomszédságában. Komoly erőpróba lenne az összeset egy nap alatt végigjárni, még úgy is, ha mindenhol csak egy pohár italt inna a jelentkező, és kihagyná a Desperado című film mexikói lebujaira emlékeztető helyeket.


Az igazán ősi, zsigeri kocsmahangulatot azonban a pár száz fős falvakban találhatjuk meg. Ezekben a kis közösségekben a templomon kívül a kocsma máig a közélet legfontosabb helyszíne, a legmegbízhatóbb információforrás, jelentősebb tényező, mint a községháza.


Autók helyett biciklik és lovaskocsik parkolnak a bejárat előtt, odabent férfiak kártyáznak, az ittasabbak pedig már énekelnek is, míg a magányos farkasok szótlanul támasztják a pultot felesük és a kísérőital mellett cigarettázva. Ha bármilyen okból elkeveredünk egy ismeretlen faluba, akkor a helyi kocsma meglátogatása kihagyhatatlan program, mert az épületbe való belépés gyakorlatilag felér a lakosság előtti bemutatkozással. Hölgyek esetében ennél persze speciálisabb a helyzet, mivel a kocsmárosnén kívül nőnemű ember többnyire csak a férj hazarángatásának céljából szokott megfordulni a falusi ivókban, így egy ismeretlen, "városi" nő bizony elementáris hatást válthat ki a jelenlevőkből. Erőszakoskodásra nem kell számítani, ám gyakoriak a hódolatteljes kézcsókok és a "Mit iszik a kishölgy?" jellegű kérdések ezekben az esetekben.


Az elfogyasztott szeszek hatására aztán a falubeliek egyre okosabbak, bölcsebbek és erősebbek lesznek, hamarosan magasra szökik a helyiségben az önjelölt labdarúgó szövetségi kapitányok és miniszterelnökök száma, míg általában korán, 21 vagy 22 óra környékén be nem következik a zárás. A veszedelmesebb állapotban lévő egyéneket cimboráik hagyományosan talicskában tolják haza.


Megtekinteni, amíg még lehet!





Forrás:www.cotcot.hu

SZENTMIKLÓSSY ZOLTÁN:TABÁNI RÉSZLET


2011. augusztus 18., csütörtök

A TABÁN HÁROM BONTÁSA (1907-1912, 1933-34 és 1945)


Pest, Buda és Óbuda egyesülése után a kialakuló modern fővárosban a Tabán elmaradottsága,rendezetlensége még szembetűnőbbé vált. A Fővárosi Közmunkák Tanácsának jelentései járványügyi, közbiztonsági és esztétikai szempontból is tarthatatlannak nevezték a Tabán állapotát.

 A városrész lebontásának terve már a XIX. század második felében napirenden volt. Az elképzelést erősítette, hogy ezzel egy időben a területen feltörő gyógyvizek fővárosi kézbe kerülése, és ezzel a lehetőséggel a terület gazdaságosabb hasznosítása körvonalazódott a városvezetésben. 

A terület rendezése felé az első lépést az Ördög-árok megfelelő méretűvé való kiszélesítése és befedése jelentette 1878-ban. Ez egyrészt a higiéniás körülmények javulását hozta, hiszen így a szennyvíz nem folyt szabadon, másrészt az árvízveszély is megszűnt az Ördög-árok felöl.

 A városrész nagyobb szabású átalakításának előfeltétele volt a terület Főváros általi kisajátítása, ami csak fokozatosan valósult meg. Részben emiatt a különböző rendezési és szabályozási koncepciók csak tervek maradtak, vagy évtizedekkel később lehetett azokat a gyakorlatba is átültetni. 1878-ban a megfelelő területek kisajátítása után döntöttek a Gellért-hegyen lévő barlanglakások, viskók felszámolásáról, illetve a Tabán dunaparti házsorának lebontásáról. A századforduló körüli években megerősítették a Gellért-hegy támfalát, a Gellért-hegy oldalában felállították Szt. Gellért szobrát, alatta megindult a vízesés, de a legjelentősebb esemény az Erzsébet híd 1903-as átadása volt. Mindezek következtében a Tabán Duna felöli része már rendezettebb képet mutatott, de belső részében továbbra sem történt változás. Noha a teljes lebontás továbbra is napirenden maradt, a gyakorlatban csak az egész budai oldalt érintő közlekedési fejlesztésekhez kapcsolódó átalakításokra születtek tervek. 1907-ben a Fővárosi Közmunkák Tanácsa elrendelte az Attila körút és az Árok utca kiszélesítését. Ugyanebben az időben került sor a villamosközlekedés bevezetésére is a Tabánban.

Ritka képek az 1933-34 évi bontásról


Aki boldog, mert munkája van..

Aki szomorú,mert házát lebontják...


Bontási iroda..

Készül az utolsó ebéd az Albeckerben...
Romok között


1912-ben már részletes szabályozási terv is készült a városrészre vonatkozóan; a Duna partjának még változatlanul hagyott részén elkezdődtek a bontások, és a régi házakat felváltva a korban modernnek számító bérpaloták építése vette kezdetét.

Ekkor úgy tűnt, hogy a Tabán megújítása felgyorsulhat. Ezt jelzi, hogy 1913-ban 10 éves tervet irányoztak elő, mely a Tabán teljes területének rendezését foglalta magában, ám az I. világháború jelentősen lelassította a tervezett változásokat. A világháború alatt leálltak a megkezdett bontások, és a már kiürített házakba ismét lakók költöztek be.


A világháború után megint új tervek születtek. A leggrandiózusabb egy ún. szerpentinút megépítése volt, amely az Erzsébet hídból kiindulva további 8 budai városrészt (Gellérthegy, Naphegy, Sasad, Sashegy, Németvölgy, Orbánhegy, Mártonhegy, Farkasrét) érintett volna. Ehhez kapcsolódva a Tabán-völgybe csatlakozóudvaros bérházakat, míg a Nap-hegy és a Gellért-hegy oldalába szabadon álló bérvillákat képzeltek el. Egy másik terv a Tabán nagyvárosias beépítését szorgalmazta: főútvonalakat alakított volna ki, melyek mentén teraszosan hátranyúló, modern épületek alkották volna a városrész új képét. Mindkét, az egész Tabánt érintő terv megvalósítása 4-5 ezer ember kitelepítését jelentette volna. Az ő elhelyezésüket azonban a Trianon miatti bevándorlások következtében fellépő lakáshiány miatt nem lehetett megoldani. A terület átalakításának időpontja ismét kérdésessé vált. A városrész kiürítéséről azonban nem tett le a főváros. Egy 1927-es terv szerint a Tabán összes lakóját a Budaörsi úti bérházakba költöztették volna. A lakók nagy része azonban nem fogadta el a csereingatlant, így a városrész elbontása ezúttal is későbbre halasztódott. A városrész lebontásához a végső lökést a gyógyfürdőkről hozott 1929-es törvény adta meg. A Budapest mint fürdőváros koncepciónak megfelelően az idegenforgalmi szempont került előtérbe a Tabán rendezése során.
Közel félévszázad tervei után 1933-ban végül lebontották a Tabánt, miután drasztikus lépéssel a főváros felmondott az itt élő, ekkor mintegy 3700 bérlőnek. A bontás nemcsak lakóházakat, hanem négy itt működő iskolát is érintett. A terület ilyen formában történő átalakítása ellen a korabeli sajtóban cikkek jelentek meg, és széleskörű volt a fővárosi, lakossági tilta­kozás is. A bontás ellenzői nem értették, hogy a főváros modernizációs törekvéseinek miért kell szükségszerűen együtt járnia ennek a romantikus, macskaköves utcákkal, lépcsőkkel tarkított, mediterrán hangulatú városrésznek az eltüntetésével. A bontás hírére állítólag naponta 8-10 festő próbálta megörökíteni az utókornak a Tabán utcáit és házait. A munkálatok során felmerült, hogy valamelyik jellegzetes utcáját meghagynák érintetlenül, de végül csupán a Duna-parti házsorhoz, néhány régi, műemlék jellegű házhoz és a területen lévő két templomhoz nem nyúltak hozzá. A Tabán további hasz­nosítására a '30-as években új szabályozási tervet tárgyalt a főváros. A fürdőcentrum elképzelésen kívül az elegáns kertváros ötlete is felmerült, tehetős rétegek villáival. 1935-37-ben, ideiglenes jelleggel parkosították a Tabánt. Közben ásatások is folytak, ennek során római kori és középkori épületmaradványok kerültek elő. A két fürdő korszerűsítése és a szállodák megépítése továbbra is napirenden maradt. Ennek szellemében gyógyfürdő-szállóra írtak ki pályázatot, amely az elképzelések szerint csak az első lett volna a szállodák sorában, melyektől évente 3-4 ezer ember látogatását remélték. De ahogyan az első világháború a bontást, a második világháború az újjáépítést gátolta meg, sőt, mint később nyilvánvalóvá vált, ennek lehetőségét teljesen meg is szüntette.

Buda ostromával 1945-ben lett teljes a bontás..  
Harckocsin játszó gyerekek a tabáni templom előtt

Tabán az ostrom után..


Ugyanaz a látkép ,más szögből..


A II. világháborúban a még meghagyott tabáni épületek is megrongálódtak, melyeket a világháború után a romeltakarítás során elbontottak. Erre a sors­ra jutott többek között a Rác templom is. 
A két fürdőben is komoly károk keletkeztek. A világháború után tehát a fürdőcentrum lekerült a napirendről, így az eredetileg ideiglenes jelleggel kiépített angolkertet tekintették a Tabán végleges hasznosítási megoldásának. 1964-ben az új Erzsébet híd átadásakor kiépítették az Attila út és a Krisztina körút végleges nyomvonalát, helyreállították a parkot, így a Tabán azóta is a ma ismert képét mutatja.