1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)


2011. november 5., szombat

GRAFO NAP A TABÁN MÚZEUMBAN



                         Tabán Múzeum




 A Grafológiai Intézet, a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár, valamint a Tabán Múzeum közös rendezvényt tart a Grafograf weboldal közreműködésével,

a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében

Grafo-nap a Tabánban
címmel.
Időpont:  2011. november 12., szombat.

Program

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum
10. 30-tól Regisztráció, feliratkozás gyorselemzésre.
11.00 Megnyitó
11.05 Egyéni gyorselemzések kézírás alapján; aláírás-azonosító játék, személyre szóló grafo-mandalák készítése; grafo-teszt; grafológiai kiadványok kínálata.

13.00-14.00 Ebédszünet

Tabán Múzeum
14.00 Köszöntő
14.05 Grafológiai előadások: dr. Agárdi Tamás – Grafológia az igazságszolgáltatásban; Hamperger Anita – Grafológia a munka világában; Urbán József – Grafo-mandalák; Podonyi Hedvig – A magyar Horác: Virág Benedek.
16.30 Grafo-tombola


A belépés minden programra ingyenes!





2011. november 2., szerda

ÚJABB TABÁN FESTMÉNYEK


































Látogasson el a Tabán Anno Galériá-ba. Több, mint 140 festő és grafikus  több, mint 1100 alkotása a Tabánról

TRAFIK ANNO

TRAFIKTÖRTÉNET
Forrás:Dohánymúzeum,hu

A trafik. A trafik a dohányos ember életében az állandó pont, a trafikos pedig bajainak ismerője, megbízható cinkostársa a napi méreg-adag beszerzésében. Kapcsolatuk bizalmi viszony, amit nem érthet meg senki, csak az, aki maga is ápol egy ilyen viszonyt egy trafikossal. A trafik a gyerekek álmainak színtere, csodálat tárgyát képező apró játékokkal, üveggolyóval, ólomkatonával, cukorkával. A trafik a szerelmes fiatal lányok üzlete, romantikus levélpapírokkal, borítékkal, tintával, bélyeggel. A trafik az emberek törzshelye, ahol sorsjegyet, tantuszt, villamosjegyet, borotvapengét, napilapot lehet kapni. Legalábbis a múltban így lehetett legjobban jellemezni a kis dohányboltokat.

A szó eredeti értelmében vett trafik ma már nem létezik, talán még vidéken egy-egy, de ezeket nagyítóval kell keresni. Ma az emberek hipermarketben, benzinkútnál, újságosnál veszik meg napi betevő cigarettájukat, és az eladó – meglátva a vevőt – nem nyúl automatikusan annak kedvenc márkája után a polcra, nem kínál újonnan megjelent termékeket, nem kérdezi meg, hogy a legutóbb ajándékba vett szivar ízlett-e az ismerősnek, nem érdekli a gondja, baja. A benzinkúton nem gyűlnek össze a pult körül az emberek egy kis beszélgetésre, hogy megvitassák dohányos tapasztalataikat, hogy ki melyik márkával elégedett vagy éppen nem az.

Egykor a trafik az egyik legpompásabb intézmény volt, mely a másik legpompásabb, a Dohányjövedék termékeit volt hivatott elárusítani különböző formákban. Volt dohány kis- és nagyáruda, általánossági és különlegességi trafik. Az általánosságiban csak a leghétköznapibb, legolcsóbb és legkedveltebb márkákat lehetett kapni. Drágább luxuscigarettákért, külföldi szivarokért, alkalmilag gyártott mintagyűjteményekért a különlegességi trafikba kellett menni. A kis dohányboltok a nagyárudákból és dohánytőzsdékből rendelték meg az egyes márkákból szükséges mennyiséget.

A trafiknak ízlésesen kialakított kirakata volt, melyben láthatóak voltak az üzlet kínálatának ízelítői, a legkedveltebb és a legújabb dohánytermékek is. Rendszeresen rendeztek kirakat-versenyt, és a legötletesebben, legízlésesebben berendezett vitrinek alkotói díjat és elismerést kaptak, nevük, üzletük képe – kollégáik okulására – bekerült a Dohányárusok zsebnaptárába is.

A trafik általában az utca felé tömör, kétszárnyú faajtóval rendelkezett, melyet a hajnali nyitáskor kettétárva feltárultak a belső felükre erősített színes, zománcozott lemez reklámtáblák, a legújabb termékeket hirdető kis ragaszok és a legfontosabb információkat, távbeszélő-számokat felsorakoztató kis táblák.

A trafik belsejében szigorú előírások voltak elrendelve. A téli, fűtési időszakban a kályhára bevizezett rongyot kellett tenni, mely biztosította az üzletben a magas páratartalmat, így a dohányok nem száradtak ki. Természetesen akkoriban nem voltak ilyen modern, aromazáró és a kiszáradást megakadályozó csomagolóanyagok, a dohányok, cigaretták legtöbbje egyrétegű papírcsomagban került ki a gyárból. Csak a drágább márkákat tették keménykarton dobozba, melyet zsír- és sztaniolpapírral is kibéleltek és „pergaminnal” vettek körül.

A polcokra úgy kellett az árut kihelyezni, hogy azok a falat nem érinthették, kivéve, ha a polc mögötti teljes falfelület faburkolattal volt ellátva. Így akadályozták meg, hogy a leghátulra került csomagok a fal nedvességét átvegyék, és esetleg bedohosodjanak.

A pulton felbontva álltak a Jövedék által készítetett, 100 darab cigarettát tartalmazó nagy kartondobozok, melyekből szálanként is lehetett vásárolni, kinek mennyire futotta. Az egyesével kiszolgált cigarettákat a Jövedék által gyártatott kis papírzacskókba tették az eladók. A kis tasakok persze kiváló reklámcélokat szolgáltak: a kor legnagyobb márkáit, Senator és Modiano cigarettapapírt, 1930-tól pedig az újonnan bevezetett, csökkentett nikotintartalmú, Nikotex-termékeket reklámozták, melyek természetesen kicsit drágábbak voltak hagyományos társaiknál, hiszen kevésbé károsították az egészséget…

Szintén a pultra voltak kitéve a legkeresettebb szivar-fajok is. Az átlagosan 100 db szivarnak otthont adó ízléses külsejű, gyári cédrusládácskákból a jobb helyeken válogatni is lehetett. Ki-ki kedvére kereshette a legszebb halványsárga, vagy éppen a legsötétebb barna, esetleg a pettyes levélbe burkolt kis dohánytorpedókat. A szivardobozokat úgy állították össze a gyárban, hogy a nagyjából egyforma színű darabok kerüljenek egy ládába, ezen belül is a legszebbek a legfelső sorba. De persze hiába minden hasonlóság, mindenkinek megvan a saját bogara, és néhányan még az egyformák közül is szerették volna kikeresni a különbözőt. A durcásabb trafikosok ezt nem engedték, mondván, így a vevők kiszedegetik a legszebbeket, a kevésbé gusztusosak pedig megmaradnak. Ki is írták ajtójukra, hogy „a szivarokban nincs válogatás!”



1915-ből való az a rendelet, amely hivatalosan is megtiltja a szivarok válogatását: „a pénzügyminiszter a darabonként eladásra kerülő szivaroknak és szivarkáknak a vevők részéről való válogatását megtiltja. A ragadós betegségek elterjedése veszélyének elháritása czéljából elrendeli, hogy a dohányárudákban a rendes viszonyok helyreálltáig a szivarokat és czigarettákat maga az elárusitó vegye ki a dobozokból és minden válogatás nélkül szolgáltassa ki a vevőknek.”

A trafikos volt a Dohányjövedék szócsöve is, ők tájékoztatták a vevőket, hogy bizonyos márkákat ki fognak vonni a forgalomból, vagy éppenséggel újakat fognak bevezetni. Ők mutatták meg vevőiknek, hogy: „nini, megjelent egy új márka, tessék, kérem kipróbálni. A legfinomabb török dohányból van, szinte leheletkönnyű és csak pár fillérrel drágább, mint amit Kegyed szokott vinni.” Kis, fondorlatos módszerekkel folyamatosan igyekeztek vevőiket átszoktatni mindig egy pár fillérrel drágább szívni valóra.

A Nikotex-termékek népszerűsítésében is nagy feladatuk volt a dohányboltosoknak, a legagyafúrtabb magyarázatokkal vették rá a vevőket, hogy próbálják ki az új, kevéssé káros cigarettákat. Persze, érdekükben állt, hiszen a drágább dohánytermék után a bevételük is nőtt.

A vevők pedig végtelenül hálásak voltak ezekért a tudományos alapokon nyugvó tájékoztatásokért, így ha csak módjuk volt rá, hűségesek maradtak jól bejáratott trafikosukhoz, és minden alkalommal ugyanannál vásároltak.

Sajnos akadtak kevésbé hálás ügyfelek is: „Bejön egy férfi s kér 25 grammos középfinom török dohányt. Megkapja. Zsebrevágja. Fizet és távozik. Pár lépést tesz csak kifelé, s mintha meggondolta volna magát, visszajön. „Ráfizetek inkább – mondja – kérek helyette finom hercegovinai dohányt.” S máris fizeti a 13 fillér különbözetet, s huzza elő zsebéből a középfinom török csomagocskáját. De nem azt, amelyiket a trafikos adott neki, hanem amelyik előre el volt a zsebében készítve. Ebben nem dohány van, hanem kóc, vagy szárított fű. Úgy került bele ez a szösz-mösz, hogy a burkoló papír behajtása alatt beretvapengével felvágta a csomagot, kivette belőle a dohányt s helyébe szépen megformázott lim-lomot tett. A felhasított papirost ezután leragasztotta.”

Ez a csalási mód nem okozott nagy anyagi kárt, de amikor a preparált csomagot valaki másnak eladta a mit sem sejtő trafikos, s az méltatlankodva visszavitte, az eladót érte a vád, miszerint ő cserélte ki a dohányt, hogy így szerezzen magának egy kis plusz bevételt. Nem volt ez könnyű mesterség, be kell látni. További érdekes történetek olvashatók a Dohányárusok Közlönyében, különösen mókás a szerencsétlen trafikos és a finnyás vevők közt folyt párbeszédek kis csokra.

Egy-egy csalás is kellemetlen, de nem ez volt az eladók egyetlen félnivalója. Miután a dohányáru mindig is nagy értéket képviselt, kiváló célpontja lett a trafik a rablóknak. Számos támadás érte a kis dohányosboltokat, és a legtöbb esetben nem az egész árukészletet, hanem – főként a lebukás veszélyétől tartva – egyenesen csak a legdrágább cigaretta- és szivarfajtákat pakolta össze a tolvaj.

Nem veszélytelen, és néha kellemetlenségekkel járó, de összességében kényelmes és kellemes munka volt a trafikosság. A két háború után az állam a trafikjogot a megváltozott képességű hadirokkantaknak, vagy az elesettek özvegyeinek tartotta fenn. Trafikjoggal rendelkezett például özvegy Akontz Ernőné, Orkonyi Lajos ny. őrnagy és báró Szentkereszty Pálné szül. Nyegre Rózsi is.

A korabeli telefonkönyvek jól mutatják, hogy a dohánygyártás temérdek embernek nyújtott megélhetést. Az 1943-as távbeszélőnévsor például három dohánynagyárudát, tizennégy dohányelosztót és négy és fél oldalon legalább ezer dohánykisárudát sorol fel.

A válság legszigorúbb évében, 1933. február 7-i számában az Iparos és Kereskedő Napló a Pesti Napló ingyenes melléklete részletesen beszámolt arról a csatáról, amely a drogisták és a trafikosok között dúlt. Az utóbbiak nem átallottak ugyanis a dohányáru és a bélyeg mellett borotvapengével és pipereszappannal is kereskedni!

Nem sokáig tartott azonban a trafikok virágkora.A dohányárudák és dohányelosztók állami kezelésbe vételéről szóló 1934. november 28-án kelt Országgyűlési naplóban Dr. Imrédy Béla, magyar királyi pénzügyminiszter, a hálózat jelentős átalakításáról beszélt. A korábbi kereskedelmi szervezet dohánygyártmányok nagybani kereskedőire és kiselosztóira, dohánykisárudai árusítókra, valamint az üzérkedők csoportjára bomlott. Az 1934-es változtatás után “megtakarítások elérése végett” megszűntetésre került a főváros minden dohánynagyárudája. 38 db bizományi dohányelosztó jött létre, amelyek alkalmazásában 25-35 fő dohánykisárus állt. Minden elosztót a Budapesti Központi Dohányáruraktár látott el bizományi áruval. A megrendelt árut költségmentesen helybe is szállították, mely lépés akkoriban 50%-al több állami hasznot hozott, hiszen a megrendelt áru értékének ¼ része az elosztók bizományi díja volt.



A háború utáni szűkös időkben bevezették a dohányjegyeket, melyeknek kis szelvényei ellenében meghatározott mennyiségű: 25 db cigarettát, 5 db szivart, 25 gr cigarettadohányt vagy 50 gr pipadohányt szolgáltak ki az eladók.



Természetesen hamarosan a trafikokat is államosították, és 1954-ben már a korábbinál lényegesen kevesebb trafik működött a Délpesti és az Északpesti Dohánybolt Vállalat égisze alatt. Később létrejött a Fővárosi Dohánybolt Vállalat, melynek üzletei naponta 6-22 óráig álltak a vevők rendelkezésére, sőt 150 üzlet még vasárnap is nyitva volt. Bőséges dohányáru- és ajándékválasztékot is kínáltak.



Ez egészen a rendszerváltásig így is maradt, aztán a ’90-es években kezdtek eltűnni az eredeti értelemben vett, dohányáru mellett más apróságokat is árusító trafikok. Az egyik utolsó Budapesten, a József körúton volt, de gyászos árukészlete miatt ez már inkább csak az emlékeiből élt.


Régi cigarettás dobozok gyüjteménye ITT

2011. október 25., kedd

MIHÁLKA GYULA

TABÁN AKVARELLEK "KÜSSEL" SZIGNÓVAL

Ezúton is köszönet Varga Beatrix olvasónknak , aki a két alábbi akvarellt küldte
                                                                                                                        kassius



TABÁNI LÁMPÁK ANNO


     Tiszta, tömény romantika , ami itt következik alább pár fotóban bemutatva, de felfogható a közvilágítás történetéről szoló tanulmány mellékleteként is . Ami közös bennük: valamennyi fényképen szerepel egy gázlámpa , amely a maga korában, mint közvilágítási forma bizony modernnek számított az elavult olajmécsesek pislákoló fénye után.


Olajlámpás 1845-ben a mai un. "Gödör "helyén


Nagy vita tárgya volt a Fehérsas téri kőoszlop rendeltetése, egyes vélemények szerint  fehérszemélyek pellengéreként működött. Pedig csak egy ártatlan olajmécs tartójakánt funkcionált

Mit ír erről a pesti közvilágításról aWikipédia:
"Az első rendszeres, mai értelemben vett közvilágítást Párizsban telepítették 1558-ban, szurkos serpenyők formájában. Az olajlámpák 1569-ben jelentek meg, előbb falikarokon, majd önállóan álló faoszlopokon. A párizsi eredményekhez képest a mai Budapest területén alapos volt a lemaradás. Buda városának magisztrátusa 1715-ben azt a rendeletet hozta a közbiztonság javítása érdekében, hogy napnyugta utána tilos volt gyertya vagy lámpás nélkül az utcán tartózkodni. Ekkor kezdődött a lámpahordozó, mint foglalkozás kialakulása.

Budán 1777. november 9-étől indult meg a fény rendszeres szolgáltatása, ekkor repceolaj-lámpásokat helyeztek ki. Pesten 1790. január 1-jén gyulladt ki a bádogos céh által készített 300 olajlámpa. Ezek eleinte három- majd négyoldalas üvegtestek voltak, bádogkalappal, ami megkönnyítette a kezelésüket. Ezeket a lámpásokat közvetlenül a házfalra, vagy alacsony faoszlopokra helyezték őket díszes lámpakarral, amit lámpavasnak hívtak. Újabb foglalkozás alakult ki: a létráját vállán cipelő lámpagyújtogatóé. A szolgáltatásra Lechner Ferenccel kötöttek 10 éves szerződést. Neki már volt tapasztalata a bécsi közvilágítás terén. A megkötött megállapodásban az állt, hogy a világítást naponta alkonyattól éjfélig kell biztosítani, kivéve a rendőrposztok előtt álló lámpáknál, mivel azoknak hajnalig kellett világítaniuk. A farsangi időszakban minden lámpának hajnalig kellett égnie. A pesti közvilágítás indulásakor a költségekre különadókat vetettek ki, ingatlan- és boradó formájában.Az olajlámpások után a 19. században jelent meg újdonságként a világítógáz. A kezdeti kísérletek és bemutatók meggyőzték a városvezetőket arról, hogy bevezessék az új világítási módot. Európa nagyvárosaiban egymás után létesültek a gázlámpás, úgynevezett légszesz-rendszerek. Az első ilyen lámpa Tehel Lajos gázlámpája volt a Nemzeti Múzeum falán 1816-ban.







                                                             Modern gázlámpa 1931-ből

A technikai tökéletesítésen is folyamatosan dolgoztak. A kanócot felváltotta a lapos bél (a francia Leger találmánya nyomán), a svájci Argand pedig feltalálta a körégőt, amivel a hatásosságot javította, amit egy üvegbúrás cilinder tett még jobbá. Mindezek ellenére a korai lámpák fényereje messze elmaradt a maiakéitól. Ezt a is bizonyítja, hogy a vállalkozóval kötött szerződésekben benne állt, hogy a holdtölte-közeli napokban, derült idő esetén a közvilágítást nem kell működtetni.


1844-ben utcai próbavilágítást mutattak be Pesten, de a megvalósítására nem került sor, mivel az üzemeltetés költsége a háromszorása rúgott a korábbi rendszerének. A világítógáz közcélú alkalmazására csak 1856. december 21-én került először sor, amikor a Kerepesi (mai Rákóczi úton) először gyulladtak fel a gázlámpák. A rendszer sokkal korszerűbb volt az olajlámpás rendszernél. Bár a kiépítendő vezetékhálózat drága volt, az energiahordozó anyagot nem kellett kézzel utántölteni, viszont a lámpák ki- és bekapcsolását továbbra is egyenként kellett elvégezni, és a lámpákat tisztítani is kellett, bár nem túl gyakran.

Az égők módosításával egyre jobban világító lángformákat lehetett létrehozni. Az 1800-as évek végén az utcák világítására már pályázatot (korabeli nevén "nyilvános árlejtést") írtak ki, és ismert volt a be- és kikapcsolást meghatározó, napjainkban is alkalmazott világítási naptár. Viszont az olajlámpások még továbbra is működtek, 1896-ban 2565 darab égett belőlük a fővárosban. Gázlámpából csak abban az évben mintegy 10000 darab világított, de már ekkor kezdett megjelenni az új fényforrás, a villamosenergia."
De ez már nem tárgy vizsgálódásunknak.





    FOLYTATÁS:  A Tabán Anno Fototár oldalán....