
2010. május 13., csütörtök
2010. május 12., szerda
TABÁNI UTCÁK:HOLDVILÁG UTCA

(digitális festmény vakrámára feszített vászonra)
A Tabán kétségtelenül legtöbbet fényképezett és festett utcája .Fő látnivalója és témája az utcán
Anyám a Holdvilág uccában
A Tabán kétségtelenül legtöbbet fényképezett és festett utcája .Fő látnivalója és témája az utcán
belül is a Holdvilág utca 14 számú szerény kis ház, melynek homlokfala egybe símul a téglafal kerítéssel. Az egyik képen a ház udvara is látszik , az udvar közepén kis állványon cserepes virágok gyűjteménye , a sarokban egy összetákolt asztalnál egy asszony ebédet készít , balra a falon kalickában papagájok zsivajognak.

2010. május 10., hétfő
Budapest anno éjjel
Gyengém a 19-20. századi Magyarország mindennapjait bemutató történetek, ezért is voltam kíváncsi erre a könyvre, ami az eddig megismert világ másik oldalát mutatja be. Azt mindig is tudtam, h cselédlánynak szegődött fiatal falusi fruskák, gyárakban gürcölő szép leányok néha kaphatóak voltak egy-egy kalandra, de ennek árnyoldalait még nem ismertem.
Ez a monumentális album a 19. század végétől, a 20. század elejéig soron kíséri a bárcás kéjnők, a bordélyházak életét gazdag képanyaggal. Legyen ez erotikus felvétel, erotikus hangú képeslap, erotikus hangvételű újságok vicces jelenetei, mind mind a prostitúcióra utal. A képek mellett korabeli feljegyzéseket olvasgathatunk irodalmároktól, újságíróktól, de személyes levelekkel is találkozhatunk. A könyvnek van egy halvány szerkezete, fejezetekre osztva, és a fejezetek első oldalain függőleges vonalakkal elválasztva fel vannak sorolva, miről is lesz szó az adott részben. Ezek szerint megismerkedhetünk a nagyvárossá érő Budapesttel, és a kibontakozó prostitúcióval, a prostituáltak helyzetével, a bordélyházak világával, a prostitúció elfajulásával, szélsőséges hajlamok, gyilkosságok bemutatásával és végül úgymond a média róla szóló szeleteivel. Néha nehéz volt kivenni ezeket a tagolásokat, néha találkoztam oda nem illőnek látszó forrásokkal. Ez azért tűnhet így, mert nincs magyarázatokkal teletűzdelve, h ez és ez azért kötődik egymáshoz, mert, hanem csak tények vannak. De ebből a rengeteg anyagból mindenki talál magának érdekeset, és olyat is, amin nyugodtan átugorhat, mert nem veszít semmit.

"
Tabáni pillangó a Mélypince előtt anno 1933" -Digitális festmény vakrámára feszített festővászonra)
60*40 CM (ELADVA)
A tanulmányozás során jegyzeteltem magamnak, h a legérdekesebbet megoszthassam veletek. Íme következzen egy válogatás. egyik rész bemutatta, hogyan deformálta el afűző a nők alakját, és milyen betegségeket okozott ez nekik. És ekkor rájöttem, miért alakult ki a gyenge nő világkép, ami naná, h a pasik miatt történt. A 19. szd fűzőviselése komoly egészségügyi problémákat okozott a nőknél, hiszen összenyomták belsőszerveiket, elmozdultak lefelé, vagy fölfelé, ezáltal krónikus betegségek alakultak ki. Emiatt persze sokat gyengélkedtek, így lettek ők gyenge nem. Szerencsére az orvostudomány a század végére rájött, h a fűző káros, és szép lassan lebeszélte a nőket annak használatáról.
Néha elgondolkozom azon, h a százedelőn miért volt annyi irodalmi folyóirat, költők versei az újságban. Most lehet, h rájöttem, de nem biztos, ez csak az én meglátásom. Én úgy gondolom, h a magyarok ekkoriban kapták vissza úgy istenigazából a nyelvüket, lett kötelező a magyar oktatás, és ennek annyira örültek, h csak használták és használták azt. És ennek eredménye lett az a sok alkotás. :)
Mint ahogy a következő idézet is:
"IFJÚ özvegy, aki szép, mint a rózsabimbó, keres ifju diákot, kit bevezetne a szerelem tündérkertjébe." - Bevezetné, persze, és naná, h pénzért.
Ahogy haladunk előre az albumban, megfigyelhetjük az aktképek változását is. Az
elején a testi meztelenség szinte nem is volt fontos a férfiaknak, más hozta őket lázba, ahogy ez a szerzői megjegyzés is írja: "A képen, a keblét felfedő, bugyi nélkül, de harisnyában és cipőben mutatkozó modellen kívül, minden kellék arra szolgált, h felkorbácsolja a kor férfiembereinek erotikus érzéseit: a melegséget és bujaságot sugalló kárpitok és szövetek, a megadó elalélást asszociáló díszpárnák, az indákkal gazdagon díszített fabútorok és a rajtuk kígyózó, de a nő által megtaposott műrózsagirland. [...] A kor emberében ugyanis - a mainál sokkalta erősebben - működött az a ráismerési és értelmezési folyamat, amelyet a több évszázadokon keresztül kialakult motívum- és szimbólumrendszer egyes elemei hívtak elő."

De olvashatunk még a magyar kaméliás hölgyről is, Pilisi Rózáról, akivel Krúdy Gyulának is volt viszonya, és akire A vörös postakocsiban is utal. Fedák Sári volt az első, aki nőiességét igenis megmutatta, és kihasználta bájait, és nem félt szemérmetlenül viselkedni. Becker Bébi a kor híres nőszemélye volt, aki fenségesen tudott sztriptíztáncolni, és szívesen meg is mutatta bájait mindenféle társaságokban, de még Karinthy Frigyesnek is.
És azt tudtátok-e, h Jókai erotikus szobrocskákat faragott, több tucattal rendelkezett, és még pornográf versecskéket is írt. Van egy a könyvben is, azt hiszem sűrűn kéne csillagoznom, ha le akarnám írni.

Még rengetek dolgot ki lehetne emelni a könyvből, de nem teszem, mert a könyv sokkal jobban tálalja a dolgokat, mint én tenném. Nem egy rossz összeállítás, rengeteg munka lehetett vele, de én nem ezt vártam tőle. Többet olvastam volna a bordélyházak világáról, mint a háborús bakák problémájáról, hiányoltam a kéjnők felszerelését, ruházkodását taglaló részeket. Sok részt nem tartottam odavalónak, mondhatni felesleges adatok voltak. Azért több volt benne az értékelhető rész, mint a felesleges, és örülök, h legalább ilyen szinten, de megmutatja a világnak, h a nagyik "Bezzeg az én időmben" kijelentéseit meg lehet cáfolni. :)
csillagporkonyvsarok.freeblog.hu/
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)