A szárnyas ember,Louis Blériot 1909 július 25-én átrepülte a La Manche csatorna 37 km-es távolságát 36 perc alatt.Világszenzáció volt ez akkoriban.
Ugyanebben az évben, október 17-én Magyarországon is bemutatót tartott. Ez volt az első alkalom, hogy hazánk területén repülő szállt fel.
A 35A típusú repülőgép Blériot két munkatársa, Leblanc és Manet kíséretében már két nappal a híres francia aviatikus megérkezése előtt Budapestre ért. Október 14-én és 15-én a gépet a Vigadó nagytermében állították ki, majd a felszállás helyére vitték. Október 16-án este ugyancsak a Vigadóban Blériot vetített képekkel illusztrált előadást tartott a La Manche átrepüléséről.
A felszállásra az Üllői út melletti gyalogsági gyakorlóteret jelölték ki. A rendezvény céljaira deszkapalánkkal kerítették körül azt a területet, amelyet ma az Üllői út, az Ecseri út, továbbá az Epreserdő, Csengettyű és Pöttyös utcák határolnak. Itt számos ideiglenes, faépítményt emeltek: az Üllői út és az Ecseri út sarkánál a repülőgép hangárját, ennek két oldalán pedig tíz lelátót és több páholyt. A hangártól, egyszersmind a start helyétől távolabb szabadon álló padüléseket helyeztek el, továbbá állóhelyeket kerítettek körül. A palánkkal körülvett területen ilyenformán több tízezer néző helyezkedhetett el.
A belépődíjak eléggé borsosak voltak. Egy négyszemélyes páholyért 100 koronát, a tribünülésekért 5-30 koronát kellett fizetni. A padülésekért 2-3 koronát, az állóhelyékért 1 koronát kértek. (1 korona vásárlóértékét hozzávetőleg 50 mai forintra becsülhetjük.) Blériot 40 ezer korona tiszteletdíjat kapott.
Október 17-én reggel 8 óra tájt újságírók, valamint az autóklub aviatikai bizottságának néhány tagja jelenlétében Blériot próbarepülést végzett. Az akkori Magyarország c. napilap riporterét idézve: "Ez volt az első felszállás magyar földön. Ebben a percben hasította először az új világszörnyeteg Budapest levegőjét..." Az aviatikus 60-70 m magasságba emelkedve nagyjából a Határ útig repült, s innen tért vissza a starthelyre.
A délutáni rendezvényre hatalmas tömeg gyűlt össze. A hírlapok 150-200 ezer emberről írtak, a rendőrség megállapítása szerint ennél jóval több, 280-310 ezer érdeklődő volt kíváncsi a szenzációs eseményre. Budapestnek akkoriban 880 ezer lakosa volt, vagyis a lakosság harmad része vándorolt ki az Üllői útra. Persze a körülkerített területre csak a fizető közönség jutott be, százezernyi embernek meg kellett elégednie azzal, amit elleshetett a gyakorlótér távolabbi részeiről, vagy a Népliget mellett húzódó vasúti töltésről.
Bár a város belterületéről közvetlen villamosjáratokat és omnibuszokat indítottak a rendezvény felé, ezek alig néhány ezer utast tudtak szállítani, a mai Nagyvárad tér táján pedig a nagy tömegben a közlekedési eszközök végképp elakadtak. Maga Blériot is csak úgy tudott eljutni a felszállás helyére, hogy gépkocsiját lovasrendőrosztag vette körül, s ez a kíséret – az egykori rendőri szakkifejezéssel élve - kellő tapintattal és eréllyel tört utat a tömegben.
A délután fél háromra kitűzött első felszállásra a szeles idő miatt több mint másfél órás késéssel került sor; ezt a műveletet később még két felszállás követte. Egy-egy alkalommal Blériot 6-8 percig repülve 15-40 m magasságban néhány kört irt le. 36Utólag a szeles idővel indokolták, hogy az aviatikus nem tudta elérni ugyanazt a magasságot, mint a reggeli főpróbán.
A La Manche hősét minden egyes leszállás után a közönség tomboló lelkesedéssel ünnepelte. Áttörve a belső kordont sokan a géphez tódultak, végül is a rendőrségnek kellett az ünneplő tömeget szétoszlatnia.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése