A Lukács fürdő amolyan kávéházpótló intézmény, beszélgetések, nyugodt eszmecserék helyszíne, ahol közéleti emberek, írók, színészek, zenészek is gyakran megfordulnak.

Valószínűleg nem, de ehhez minden "lukácsista" foggal-körömmel ragaszkodik. Mert a társaság, a generációkat magába foglaló kialakult, ma is életképes hagyományok teszik a fürdőt azzá, ami. Vagyis Budapest szellemi-kulturális életének alközpontjává.
De nézzük az elejéről!
Az eredeti névadás történetét már elnyelte a feledés, így csak találgatni lehet, mitől hívják éppen Lukácsnak az intézményt. A legelterjedtebb variáció szerint a patinás budai gyógyfürdő nevében Szent Lukácsot, a gyógyító evangélistát örökítik meg, míg mások szerint elődeink "lukas" fürdőnek nevezték a helyet. Érvényben vannak azonban olyan elképzelések is, hogy a fürdő vizében foglalt és fehérítésre használt lúgos tartalmat fejezték ki svábosan "lugas" elnevezéssel. Dr. Kúnos Ignác, a századfordulón élő egyetemi tanár, nyelvész a török időkre vezeti vissza a történetet, amikor a fürdő neve csukor-hamam volt, a csukor szó pedig gödröt jelent. Ezért hívták a németek később lochbadnak, és ebből eredt a magyar lukas-fürdő név. Egy későbbi - Joanovits Páltól eredő - feljegyzés szerint a fürdő egy Lukász nevű család tulajdonát képezte, s a nép "lyukas" fürdőnek nevezte. A Szent Lukács fürdő elnevezést pedig feltehetően Palotai Rezső, az 1893-ban alapított részvénytársaság vezérigazgatója vezette be.

A következő adatok már a XVII. századra vonatkoznak, s a török hódoltság idejéből származnak. Az akkori legnagyobb "lukácsista" Buda tizenkettedik helytartója, Musztafa pasa lehetett, aki a Barutchne Ilidzseszi-t is megépíttette. Ez az a malom, amely a Szent Lukács fürdő egész télen át is zavartalanul zubogó forrásvizeinek erejével működött, nyolcvan garatra járt, gabonát és puskaport is őrölt.
A töröktől való szabadulás után az összes akkori fürdőt kincstári vagyonnak nyilvánították, így a József-hegyi csoporthoz tartozó Császár és Lukács fürdő területén fakadó forrásokat is. A "Thermae Maiores Regiae" néven megjelölt területeknek később még az északi és déli részét is különválasztották. Az északi részt 1702-ben Ecker János sebész vásárolta meg, és területén kialakította a mai Császár fürdőt. A déli részen elhelyezkedő Császár malom udvarában lévő fürdő ebben az időben még háttérbe szorult.

A változás 1884-ben következett be, amikor Palotai Fülöp a kincstártól háromszázötvenezer forintért megvásárolta a Lukács fürdőt, és annak nagy felújításába kezdett. A fejlődés annyira felgyorsult, hogy 1894-ben a Lukács fürdőt részvénytársasággá alakították át. Az új részvénytársaság ismét felépítette az iszapfürdőt, a gyógyszállót, a népgőzfürdőt, és modern vízgyógyászati osztályt létesített. Még az uszodákat is átépíttette.
S kialakultak a szokások. Működött férfi és női napozó, melyet a terasz közepén húzódó kerítés osztott meg. Igaz, volt egy keskeny közös sáv is. A férfiak pl. nem tehették be lábukat a langyos vizű női medencébe, a sportos hölgyek viszont bátran látogathatták a hideg vizű "férfi"-medencét. Azt már csak kevesen tudják, hogy volt a Lukácsban trambulin is, amely a mai hideg vizű medence fölé nyúlt. Az egyik sarokban olyan mély volt a medence, hogy még az emeletről is beugráltak.

A mai vendégek között gyakran fel lehet fedezni Garas Dezsőt, Kern Andrást, Presser Gábort és az Amadinda ütősegyüttest, Tordai Terit, ki lányát, a ma már Jászai-díjas Horváth Lilit szoktatta ide.
Ma már a fürdőben feszített víztükör van, nem pedig hullám, és a modernizálás jegyében ki kellett vágni az intézmény légköréhez hozzá tartozó életerős platánokat, amelyeknek lombja nyáron beleért a vízbe. A Lukács legendáriuma szerint a medence körüli fákat már korábban is ki akarták vágatni, de állítólag Boldizsár Iván és Palotai Boris közbenjárására akkor még sikerült őket megmenteni. A néhai írónő fia, Bacsó Péter filmrendező egyébként szintén Lukács-törzsgárdatag.
Az uszoda átépítése próbára tette az igazi Lukács-hívők hűségét is. Az "igaz emberek" kitartottak a legnagyobb felfordulás közepette is. Akkor is, amikor a medence partján a kalapácsok, fúrógépek zaja, meg a por és cementeszsákok, malterosládák rongálták az úszni vágyók idegeit. De türelmüknek gyümölcse azóta beérett, mert a fürdő azóta teljes pompájában várja az úszni, kikapcsolódni, társasági életre vágyókat.








Ráadásul Krúdy mindjárt a házasságuk elején megtiltja asszonyának, hogy irodalommal foglalkozzék. Mint egy zord cenzor, publikációs tilalommal sújtja a nejét. Valljuk meg, ebben a tiltásban volt egy adag elfogulatlanság is. Satanella alias Bogdán Bellából nem vált volna egy Kaffka Margit, de még Czóbel Minka sem. Házasságuk a tízes években már csak papíron létezett. Krúdy szállodákban (Meteor, Royal) lakott, válásról mégsem esett szó köztük, mígnem egyszer csak sürgőssé nem vált az ügy. De addig még sok leány és asszony fordult meg
Krúdy ismerte ezt a történetet, s évekkel később beleszőtte Francia kastély című regényébe. Egész Pest tudta, kikről van szó. Pekár Gyula - mert ő volt az írónak is, jellemnek is gyönge ifjú - évekkel később törlesztett Krúdynak. Amikor a kommün alatti csekély szerepvállalása miatt a húszas évek elején írói pályája megtört, Pekár - bosszúból - még rúgott rajta egyet.









