1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)


2010. február 23., kedd

Egy Ifipark emlékére - 26 éve zárt be a Budai Ifjúsági Park


...........................IFIPARK ANNO

....................a megnyitón Bodrogi Gyula táncol

“Tudnivalók a Budai Ifjúsági Park látogatásával kapcsolatban: Belépés csak 18 éven felüli fiúk és 16 éven felüli lányok részére, nyakkendőben, világos ingben, zakóban. Vászonnadrágban a belépés tilos. Kitiltást eredményeznek a következő kihágások: Ízléstelen táncolás, nem twist számra történő twistelés, egy lánnyal több fiú twistelése, fiúk egymás közti twistelése, és más, feltűnést keltő viselkedés."



1961-1984

Budapest kultikus szórakozóhelye 1961-től, huszonhárom éven keresztül működött és szolgálta több generáció kultúrált szórakozását. Huszonöt éve, 1984. szeptember 23-án a kőoroszlánok őrizte kapuk végleg bezárultak az ifjúság előtt.Budai Vároldal, rézsútosan futó kőkerítés magasba törő oszlopokkal, boltíves felépítmény. Mindehhez jön a Duna szinte karnyújtásnyira lévő közelsége, jó levegő, olcsó sör, igazi virsli, vasszékek, vasasztalok. És ami a legfontosabb, hétfő kivételével, a hét minden napján élő zene.Ahogy a Fonográf együttes is megénekelte első nagylemezén, „A fehér ing és nyakkendő még kötelező volt…” és bizony a bejárat előtt posztoló, díjbirkózó külsejű „beengedő legények” szigorúan gondoskodtak a rendelet betartásáról. Mindemellett nem csak a nyakkendő, rövid haj (az élelmesebbek a fülük mögé fésült hosszú tincseket próbálták jólfésültként „eladni”), de a farmernadrág is tiltólistán szerepelt a Park látogatói számára.Az értelmetlen és túlzott szankcióknak köszönhetően tény, hogy komolyabb verekedéseket, atrocitásokat nem jegyeztek föl a korabeli krónikák, de szép számmal rekesztettek ki fiatalokat, akiknek összes „bűnük”, hogy farmerban érezték jól magukat, és eszük ágában sem volt senkibe belekötni. Ha netán valaki mégis renitenskedett, hamar beleszaladt a rendezők által kiosztott súlyos pofonokba. A kívül rekedt „huligánoknak” titulált fiatalok megalakították az úgynevezett Nagyfa Galerit, vagyis a Park oldalában egy hatalmas fa erősebb ágaira kapaszkodva, illetve annak tövében hallgatták a belülről kiszűrődő zenét. felerősödő, követelő hangok ellenére is a hatalom sokáig hajthatatlan maradt, csak a nyolcvanas évek elején engedtek a szorításból.

A kezdet…

1961. augusztus 20-án, minden különösebb reklám nélkül nyitott meg Budapest első számú nyári szórakozóhelye, a Budai Ifjúsági Park. Nem csak az első alkalommal, de a későbbiekben is nagyjából 2000-2500 fiatal várakozott hosszú tömött sorokban a bejutásra, hogy meghallgathassa a kor divatelőadóit, a Holéczy- és Nebuló együtteseket, a Bergendyt, az ős-Illést,Németh Lehelt, Ambrus Kyrit, vagy éppen Aradszky Lászlót.

De az Echo, a Metró, vagy az Omega éppúgy hozzátartoztak a rendszeres fellépőkhöz, mint a Benkó Dixieland, a Scampoló, vagy Kovács Kati.

A beatkorszakban, és a hetvenes években már a zenekaroké lett a főszerep. Hetente azonos napon a fiatal, feltörekvő bandák kaptak lehetőséget a bemutatkozásra, itt vált ismertté például egy Tűzkerék koncert vendégekéntTátrai Tibor. A kedd a Mini és a P.Mobil párosának jelentett állandó fellépést, és ezzel a keményebb műfaj kedvelőinek örömet; de a dzsessz rajongói sem maradtak parlagon: állandó, fix napot kaptak a műsorok összeállítóitól. A táncolni vágyók, és a könnyebben fogyasztható muzsika szerelmesei a Gemini együttes által tolmácsolt friss és örökzöld pop slágerekkel hódolhattak szenvedélyüknek.

A standard programok mellett, jelentős szerepet kaptak az úgynvezett nagykoncertek azon együttesek számára, akik már túlnőttek az Ifjúsági Parkrendszeres fellépési keretein. Így az Illés, illetve a belőle alakult KITT Egylet, azOmega, a Metró, a Piramis, Karthago, stb. koncertjein az egyébként öt forinthelyett, megemelt, tizenöt forintos belépődíj dukált. Ilyen alkalmakkor külön nagyszínpadot építettek a sztárbandák számára.

Különös jelentőséggel bírt az április 30-i ünnepélyes megnyitó, ahol általában tízezer gyerek szorongott, hogy láthassa, meghallgathassa kedvenceit. 1972-ben a Taurus, 1978-ban a Piramis-P.Mobil nyitókoncertje számított nagy eseménynek. Még az év december 23-án, a Piramis a fagyos téli estén, „Kívánj igazi Ünnepet” címmel tartott rendhagyó szabadtéri bulit. 1980. május 24-én a roki-Hungária képeszti el a BIP közönségét zenéjével, kockás zakóival és napszemüvegeivel. 1983-ban a P. Mobil egyedül játszotta a nyitóbulit, melyetKoltay Gábor filmrendező meg is örökített..

Rajnák László, a Park igazgatója, hosszú időn keresztül vaskézzel vezette a rábízott intézményt, sokszor túlteljesítve a hatalom elvárásait. Aztán 1974 nyarán robbant a bomba. Kiderült, hogy a feddhetetlennek hitt Rajnák elvtárs és „bűntársai”, kollégái folyamatosan becsapják a fiatalokat; manipulálnak a belépőjegyekkel, csalnak, túlszámláznak a büfében. Ezért akkoriban börtönbüntetés járt. Sokak számára egyfajta elégtételként szolgált a rettegett igazgató elvtárs lebukása.

1980. május 27. Edda koncert, tízezer ember. A Park bejáratát övező kőkorlát „elfáradt” és öt fiatalt megsebesítve ledőlt. Ekkor már sejthető volt, hogy valami történni fog az intézménnyel kapcsolatban, bár a gyerekek még a felújításban reménykedtek.
1981-ben egy dalpályázat győzteseként a Bergendy együttes adta elő a zenekarvezető és Tardos Péter által komponált Budai Park Bluest, amely korhű képet festett a kedvelt szórakozóhelyről.

A vég...

1984. Az épületet életveszélyesnek nyilvánítják, sorsáról a későbbiekben döntenek majd (egyébként a mi napig semmiféle döntés nem született). A döntéshozók szerint a Budai Ifjúsági Park betöltötte küldetését, és átadja a helyét a Városligetben épülő Petőfi Csarnoknak.

1984. szeptember 23. Az utolsó koncert, a Parkbúcsúztató. A P.Mobil együttes aBlack Sabbath hasonló című számát idézve, megrendezi az Elektromos temetést. Schuster Lóránt a zenekar frontembere, aki sokat köszönhet a Budai Ifjúsági Parknak, a koncert előtt adott riportjában valósághűen vázolta az akkori helyzetet: „Valami olyasmit érzek a Park bezárásával kapcsolatban, mintRadics Béla temetésén. Ő sem csak egy gitáros volt, hanem szimbólum is. ABIP sem csak egy hely volt, ahová táncolni és zenét hallgatni jártak a gyerekek, inkább szimbóluma egy korszaknak. Talán az utolsó a nagy parkok közül. Mert lassan megszűnnek a rockparkok, megszűnt, vagy átalakult szabadidőparkká a kőbányai, a csepeli, a lőrinci. A vidékiek is sorra tűnnek el…”


2009. szeptember: Hajnal Gábor, aki műsorvezetőként részt vett az Elektromos temetésen, és sokáig a Park disc jockey-ja volt:
„Arra gondoltam, hogy az évfordulón össze kellene jönnünk, hiszen zenészeket és közönséget is rengeteg emlék fűz a Parkhoz (jómagam sok évig, mint „közönség", majd, mint műsorvezető sok estét töltöttem ott) és beszélgetni a szép időkről, emlékezni azokra, akik már nincsenek közöttünk. Ezért aztán szeretettel várlak 2009. szeptember 23-án, este 19 órától a Picasso Pointban (Bp.VI. Hajós u. 31.), ahol levetítjük a "Volt egyszer egy Ifipark" c. filmet és egész este a Park korszakának, magyar zenekarainak dalai szólnak.”

-Hegedűs István-


Farkas21 nosztalgiafilmje a Budai Ifjúsági Parkról


Személyes élményem az Ifiparkból: A néger zongorista dala (Máté Péter) kb. 1967-ből


kassius

MIÉRT "RUDAS" A RUDAS FÜRDŐ


A tabáni németek Rudasch-Badnak mondták a fürdőt.

Ennek a névnek azonban a német nyelvben semmi értelme sincs. A török időkben Jesil direkli ilidzsének hívták, ez magyarul zöld oszlopos fürdőt jelent.

De mi köze van a zöld oszlopoknak a rudakhoz?

Az égvilágon semmi! A tabáni helynevek, elnevezések kutatásaiban nagy segítségünkre van a délszláv nyelvek szókincse. A hévízfürdőket törökül, de a balkáni szláv nyelveken is ilidzsének mondják. A tabáni szerbek és bosnyákok Rudna-ilidzsének nevezték el fürdőnket. A rudnaból ered a ruda főnév, amely a délszláv nyelvben bányát, szóösszetételeiben pedig ásványt, ásványost (Mineral) jelöl. Rudna ilidzse annyit jelent tehát, mint ásványvízfürdő, Mineralbad. Ebből a Rudna ilidzséből keletkezett német közvetítéssel a mai Rudas fürdő neve.


2010. február 22., hétfő

VADKEMPINGEZŐK A TABÁNBAN



Vadkemping a TabánbanMa már nem kerül sokba egy sátor, sőt akár ingyen is beszerezhető (és itt nem a "teherautóról leesés" esetére célzok, hanem arra, hogy van egy csomó külföldi, aki nem vesződik azzal, hogy hazavigye a filléres betyárbútort). Ez eléggé átalakította a hajléktalanok életét is, én kapásból 4-5 helyet tudok ahol a közelmúltban sátrat vertek (egy időben a Pillangó utcai metrómegállóval szembeni parkban volt egy kis tábor, aztán elég sokan tanyáznak a Szentmihályi út melletti erdőben és még sorolhatnám).

Bár az Urbanista-olvasók szavazatai alapján nem a legnépszerűbb szálláshely, azért sokan választanák a parkokat, ha hajléktalanok lennének. Na de a Tabánban egyelőre még nem találkoztam velük. Géza bácsi viszont igen:

(Urbanista)

TABÁNI ÉLETKÉPEK ANNO 1930

...........................................................Festőnő a Tabánban

.............................................Friss zsömlét vegyrnek!

............................................Pékinasok egymáskozt


...................................................Nagymosás az udvaron

TABÁNI LÉPCSŐN (HEGEDŰS ENDRE)





Hegedűs Endre művészete


Hegedűs Endre hagyatéka mindezidáig lappangott; művei, ha felbukkantak is néha a piacon, és értő szemek felismerték is kvalitásaikat, névtelenségre voltak kárhoztatva. A család tulajdonából most előkerült képek a magyar festészet egy elsüllyedt darabját emelik vissza a magyar művészet történetébe és ráirányítják a figyelmet arra az elsodort nemzedékre is, amelynek pályakezdése szinte egybesett a háború kitörésével, és amelyből csak tragikus életutak, kettétört karrierek, szétszóródott - jobb esetben lappangó - életművek törmeléke maradt. De még ezek a nagy erőfeszítések árán rekonstruálható életművek, a belőlük felsejlő tendenciák is olyan stílustörekvéseket mutatnak, amelyek jelentős mértékben pontosítják a korszak művészetéről, szellemi irányzatairól alkotott képünket.
Hegedűs Endre zsidó polgári családból származott; édesapja, Hegedűs Nándor egy olasz, bőrárut és festékeket forgalmazó cég magyar képviselője volt. Művészeti iskoláit Münchenben végezte és ott ismerkedett meg későbbi menyasszonyával, a német Olga Koch-hal, akit a nemsokára érvénybe lépő zsidótörvények miatt nem vehetett feleségül. Már Münchenben is dolgozott karikaturistaként különböző lapoknak, itthon pedig a Tolnai Lapkiadóhoz tartozó Délibáb című újság egyik állandó illusztrátora lesz.
Neve először 1932-ben tűnik fel, amikor a "Tehetségavatás"-ként kiírt pályázatra beküldött rajzát Herman Lipót a Színházi Élet hasábjain méltatja.
Festőkarrierje a harmincas évek közepén indul: a most kalapács alá kerülő Betlehemesek szerepelt a Nemzeti Szalon 1936-os áprilisi kiállításán. A következő évben már négy képet mutat be a Herman Lipót és Szőnyi István által a fiatal generáció képeiből rendezett Tavaszi Szalonon, köztük az itt reprodukált Önarcképet, amelyet sajnos csak fotóból ismerünk. 1939-ben Gyümölcsoltó napján című festményéért megkapja a Szinyei Társaság Hatvany Ferenc által felajánlott díját, szerepel a Pesti Napló képes mellékletében, a Délibáb pedig reprodukálja Meseország című képét, ami a katalógus 120. tétele. A Magyarság című újság április 9-i száma szintén közli a művész fotóját és néhány reprodukciót festményeiről. 1939-től megszűnnek a sajtóbeli szereplések, ezután már illusztrációi sem jelennek meg. 1944-ben, amikor az ún. zsidó vagyonokat elkobozzák, egy uszító hangvételű cikk jelenik meg egy nyilas lapban, amely fotókat is közöl a család Attila úti házának ebédlőjéről. Hegedűs Endre ugyanis korareneszánsz mintákat követő stílusban, és "ikonográfiai program" szerint, egy szeretetteljesen ironikus freskó-sorozaton örökítette meg a családot, még Csöpi nevű kutyájukat is ráfestve a képekre. Ezután egy angol bombázógép rázuhant a házra, így - néhány családi fotó mellett - egyedül ez a "közlés" őrizte meg a freskók, és általuk a zsidó asszimiláció 30-as évekbeli illúziójának emlékét. Az egész életmű - ami egy 23 évesen pályakezdő művész 9 évi munkája, vagyis más esetben a "korai" művek - felveti az asszimiláció problémakörét, hiszen a kezdeti képek témaválasztásai a katolikus hit naiv, a népi vallásosságban megnyilvánuló formái iránti vonzódást mutatnak, ezeket jelenítik meg a németalföldi festészet hatását mutató eszközökkel. De vannak freskótervei is, amelyek a csornai templomhoz készültek a helyi plébános felkérésére, (itt élt a család másik része), és amelyek 1939 után már nem valósulhattak meg. Korai grafikáin, képeslaptervein is hansúlyozottan magyaros a témaválasztás, a magyar népművészet elemeit stilizálja, de a Pesti Napló 1939. április 9-i képes melléklete is egy népviseletbe öltözött menyasszonyt ábrázoló festményét hozza.
Valószínűleg olaszországi élmények hatására a későbbi képeken - és a már említett Attila úti családi freskókon - már egy finomabb idill rajzolódik elénk: az alakok légiesebbé válnak, a környezet karaktere is megváltozik, a falusi táj egy, a Raffaello előtti festészetból ismert panteista világgá változik. A katalógusban szereplő Meseország, a Tavasz vagy a Kislány napernyővel című festmények mutatják fel ezt az alig megélt, melankolikus, kicsit talán groteszkbe forduló stilizált szépséget. Szintén reneszánsz előképeket sejtet az Önarckép Olgával. A család tulajdonában megmaradt az fotó, amin a kép modelljei megismétlik a klasszikus beállítást. A 121 katalógus számú Kislány mackóval is ezt a vonalat követi, de mindkét portrét áthatja a magyar klasszicizálásra kevéssé jellemző érzelmes személyesség. A legkésőbbre datált képek már a valóságtól való menekülés nyilvánvaló példái: az Édenkert (kat. sz. 123.), vagy a tabáni lépcsőn felfelé baktató öregember (kat. sz. 124.) kétféle megfogalmazása az illúzióvesztésnek: az egyik szembesítés a valaha képzelt aranykorral, a kezdetekkel, a másik pedig a várost viharos éggel maga mögött hagyó, a képből kifelő tartó alakkal, egyfajta rezignált számvetés. Hegedűs Endre festői hagyatékát ma még nehéz pontosan elhelyezni az akkori hazai és egyetemes irányzatok között; azok a kapcsolódási pontok, amelyek első látásra kijelölhetőek lennének, a művek kivételessége, a kevés adat, és a korszak feldolgozásának hiányai miatt, eléggé bizonytalanok. De éppen ebből adódik a felfedezés jelentősége; az életmű köré rajzolódó történet pedig egészen más dimenziókba emeli a művészettörténeti értékelést.


Topor Tünde(Kieselbach Galéria)

2010. február 20., szombat

BENKŐ GYULA VISSZAEMLÉKEZÉSEI


A Vígszínházhoz szerződtették, előbb ösztön.
díjasként, később rendes tagként. 1948 tavaszától
1949-ig
Tolnay Klári és Somló István mellett a színház
társigazgatója volt. 1949-ben az Ifjúsági színházhoz
került.
1951-ben Várkonyi Zoltán hívására visszatért a
Vígszínházba, aminek a Magyar Néphadsereg
Színháza volt a neve 9 éven keresztül. 1960-tól
kapta vissza a Vígszínház nevet. 1962 és 1968
között a Színházművészeti Szövetség titkára volt.
1978-ig volt tagja aVígszínháznak, ekkor nyugdíjba
vonult.

Részlet a színész önéletírásáből:

"A szűkös lehetőségeken belül azért nekem is akadtak szórakozásaim. Élmények, érdekességek, apróbb-nagyobb örömök, amelyek megmaradtak bennem. A keresztapámmal elengedtek kirándulni. Többnyire motorbiciklin száguldottunk a budai hegyekbe. Lakott a házban egy távoli rokonunk is, a Kálmán bácsi, fodrász volt, aki vasárnap délelőttönként elvitt a Tabánba, sétáltunk, beültünk egy kiskocsmába, ő fröccsöt ivott, én málnaszörpöt, aztán hazamentünk. "Bújtam" vele a józsefvárosi kocsmákat is: a Reichmannt, a szemetesek és utcaseprők "imaházát", aztán a Fleischmann borozót, s a Wégner vendéglőt, ahová Krúdy is el-eljárt, s amelyet Kálmán bácsi különösen a rizlingje miatt kedvelt. A legnagyobb élményem az volt, mondhatni ünnep-számba ment, ha valamelyikükkel beülhettem egy konflisba, és a Práter utca végétől a József körútig kocsikáztam... Az első emeleten laktak Kohn bácsiék, egy vallásos zsidó házaspár. Nem volt gyerekük, és talán ezért is láttak mindig szívesen: náluk szoktam hozzá ahhoz, hogy cukrosan ettem a babfőzeléket, meg a káposztás tésztát. Az öreg Kohn vízvezetékszerelő volt, és szerettem nézni, ahogy hajlította a csöveket, vagy sodorta a kócot, készült a másnapi munkákra ... Az egyik barátom mamája nyomdában dolgozott, onnan vitte haza az Aller képes családi lapját. Volt abban mindenféle, a novellától a detektoros rádió leírásáig, azután képregények, mint a Csengő és Bengő kalandjai, valamint a Józsi bácsi, Vili és a Dick című izgalmas mese arról, hogy ők hárman hogyan utazzák be a világot repülőgéppel. Cafattá olvastuk az újságot, s az érdekesebb történeteket el is játszottuk: két sámlira vasalódeszkát tettünk, ez volt a repülőgép, mi pedig ezen a deszkán repültünk Ázsiába, Amerikába, Indiába - mint a Józsi bácsiék... A nagymama gyakran elvitt magával vásárolni, ismertem a Zeidl hentest, a Weisz péket, meg az árusokat a Teleki téri piacon. Két fillérért szalmacukrot vett nekem, vékony szálú, törmelékes cukorkát, ez volt akkoriban a gyerekek egyik kedvenc csemegéje. Nem állítom, hogy jól éreztem magam ebben a világban, diákkoromban már nyomasztóan is hatott rám, inkább csak elfogadtam olyannak, amilyen volt, s élénken és boldogan reagáltam arra a kevéske fényre, ami kijutott nekem. Akármilyen sivár volt is ez az élet, gyermekként sok szeretetet, emberséget kaptam tőle, s ez nagyon mély nyomokat hagyott bennem."
A visszaemlékezés teljes szövege ITT:

VIRÁG BENEDEK LAKÓHÁZA AZ 1890-ES ÉVEKBEN

2010. február 19., péntek

MIRELLE KONYHÁJA

Krisztinavárosi konyha

Talán már említettem, krisztinavárosi lány vagyok. A Naphegyen nőttem fel, a Tabánban barangoltam, magaménak érzem a Gellért-hegy és a Vár közé ékelődött kis földdarabot. A történetével együtt.

Ahogy nőttem, úgy élt bennem az a sok mese, régi kép, zörgő képkocka a Halálos Tavaszból, mindaz, ami az én kicsiny városom múltját jelentette.

Így aztán, amikor Maci kitalálta, hogy miről is szóljon ez a forduló, úgy gondoltam, hogy végre fórumot kap az én patriotizmusom.

Nem is magukon a recepteken kezdtem el gondolkodni, hanem azon, hogy hogyan meséljek arról, hogy mit jelentett a XIX-XX. század fordulóján a Tabán, miért tartozunk örök hálával Zórád Ernőnek és hogy a Krisztinaváros kimérései milyen fontos étteremhistóriai elemei a pestbudai gasztrotörténelemnek.

Tabán...

(...) Valamikor itt házak álltak, Uram, de milyen házak! És a házak közt utcák kanyarogtak, de milyen utcák! A házak földszintesek voltak, és a közepükön, a szederfa mellett mosóteknő állt. Leve hívogatólag csorgott végig az utca közepén, mély csatornákat vájva a szabálytalan macskafejek közt. Minden második ház nagy hírű, régi vendéglő volt, sramlizenével. Itt állt, kérem, a Mélypince, a Poldi bácsié, ötszáz éves pinceboltozatával, ahol egykor török urak örömtanyát tartottak fenn közköltségen. (...)

Szerb Antal: Budapesti kalauz Marslakók számára


A Tabán jellegzetességét a girbe-gurba utcák mentén működő kocsmák, kiséttermek adták, egyfajta budai Montmartre-ként vonzották a színészeket, írókat, aki szerelmesei voltak a hely vidéki bájának, a rác lakosság által vitt éttermek konyhájának és a Naphegy lankáink termelt tőkékből nyert boroknak.

A domboldal tövében meg ott állt Buda nyári színháza, a Budai Színkör, s ez a kulturális élet magával hozta a Naphegy lábánál kialakulóban lévő Krisztinaváros éttermi gazdagodását.

A Pálya utcában megnyílt a Vén Diófa étterem. Itt, a kerthelységben gyűltek össze a Horváth-kertben lévő Budai Színkör művészei az előadás után, de a külföldi színészek, filmsztárok is szívesen időztek ebben az ízig-vérig budai kisvendéglőben.

A Márvány utcában legendák ködében elkeresztelődött a Márványmenyasszony. Van aki úgy tartja, hogy egy híres budai bortermelő családé, a Sulzbergereké volt. A legenda szerint a család egyik lánya megvakult és „márvány kebellel” mondott le vőlegényéről, ezért lett a borkimérés neve Márványmenyasszony. De keringenek olyan pletykák is, hogy egy ájult menyasszony adta az ihletet a névhez.

Mindettől függetlenül az étterem nevéhez a kitűnő konyha, a kiváló borok fűződtek, az embereket vonzotta az árnyas kerthelység és a remek kiszolgálás. Az étlap különlegességei a liba és kacsaételek voltak.

1885-ben országos díjat nyert a 1883-as fehér csemegeborával, ekkor kezdték felfedezni, de igazi ismertségre 1910 körül tett szert, amikor a pesti színészek, írók felfedezték a Tabán rejtett értékeit és vele együtt magát a Márványmenyasszonyt is.

De a környék legrégebbi és talán legismertebb étterme a Zöldfa volt. Ez az étterem együtt alakult a környékkel. Az 1772-ben keresztséget nyert Krisztinaváros parcellái közül néhány akkoriban egy kocsmárosé volt, aki borkimérést tartott fent. Maga a borozó 1775-ben már Zöld fa néven került bejegyzésre. A XX. század első felében az étterem vezetését híres szakácsok vezették a konyhát s maga a hely Buda legmodernebb, legszebb éttermeként hirdette magát.

Ám, ahogy a jött a városi racionalizálás, a Tabánban dúló járványok miatt, a domboldalon bontásra ítélték a városban élő falut, úgy tűntek el a barátságos, házias konyhájú éttermek, az ódon pincékből kínált borok és úgy fakult meg Budán az igazi magyar konyha.

De addig a Krisztinaváros tökéletes otthona volt a lombárnyas kerthelységeknek, a cigányzenének és az otthonos éttermeknek.

Azoknak, ahol az étlapon minden nap szerepelt:

Zsenge zöldborsóleves

Lebbencsleves

Marhagulyás

Ujházy-leves

Paprikáscsirke

Rántott csirke

Rántott borjúláb

Marhapörkölt

Székelykáposzta

Szegedi halászlé

Kapros tökfőzelék

Forgács-fánk

Kapros túróslepény

Rakott palacsinta


HOVÁ TÜNTEK A TABÁNBA ÁLMODOTT ÉPÜLETMONSTRUMOK?


Vágó József: Tanulmányterv a Tabán újjáépítéséhez
(Új Magyar Építőművészet I. kötet 148. oldal, Budapest, 1938.)

"Hová tűntek... a Tabánba álmodott épületmonstrumok, a tudományos fantasztikus filmek ház-dinoszauruszai, ez a ninivei sűrűségű kőrengeteg, csúzos skandináv fürdővendégek álomparadicsoma?

De jó, hogy mindez nem valósult meg!?

Palota (Tabán) mozi, az első budai mozik egyike


A Tabán filmszínház alapítása 1910-es évekre tehető, amikor Palota moziként megnyitotta kapuit, 1947-től Krisztina, 1954-től Diadal mozi neveit viselte, majd 1990 óta Tabán mozinak hívják. 2008-tól ART-filmhálózat tagjaként a Grantfilm Kft vette át az üzemeltetését a Budapest Filmtől. Ez az egyetlen olyan mozi Budapesten, amelyik helyet biztosít egy 30 fős klubhelységben a moziterem mellett 1-1 film utáni beszélgetéshez, kisebb vetítéshez vagy előadáshoz. Minkét terem kibérelhető bármilyen rendezvényhez, előadáshoz vagy külön filmvetítéshez.

A mozi a Krisztina körúton található a vár alatt, belépve egy modern és hangulatos kávézó, Odeon videotéka és a jegypénztár található. Az előtér uralkodó színe a világoszöld. Pár lépcsőfokot megtéve jutunk el a 12 soros, 60 férőhelyes (nagy) moziterembe. A légkondícionált terem lehelletnyit lejtős üléselrendezésű, az ülések fakózöld kárpitozásúak, felhejthatók, de fejtámlájuk nincsen. A vászon kicsi, a 4. sorból már élvezhető a film. Kinézete és berendezettsége a '60-as évekre emlékeztető falra függesztett kristálylámpákból áll, a terem színe belül sárgás barna. A hagyományos vetítőgép egy projektorral egészül ki, amelyen a reklám filmek peregnek le és egy-egy filmet akár dvd-n is látni lehet ezen keresztül.

A célközönség inkább és főleg az idősebb és szépkorúak illetve a művészfilmeket kedvelő közép és fiatalabb korosztályé. Hétvégéken matiné előadással a gyerekeknek kedveskednek.

A jegyár közepes, megfizethető, de nyugdíjas és diák-kedvezménnyel olcsón mozizhatunk. Ezen felül egy héten egyszer a Budavári filmklub alkalmával ingyenesen nézhetőek meg filmek. Mivel art moziról van szó, leginkább művészfilmet járszanak egy-két alkotástól eltekintve, de nem jellemző a nagymozifilm játszása.

Megközelítésileg nagyon jó helyen van. A 18-as és 56-os villamossal, a 16-os, 178-as, 105-ös buszokkal elérhető.

Nagy múltú mozi, a jelenben is írja történelmét, így reménye-ink szerint meghatározó színfoltja marad Budának, a budai vár mellett.

TABÁN TEÁZÓ MŰLTJA ÉS JELENE


A MÚLT........................

Talán Tabán – Kati elment, a hely pedig elindult a lejtõn
(Nagy Moszkító, 2006 július 9)

Tabán Teázó, vagy ahogy Kati, az egykori pincérnõ a telefonba mondta kedves hangján: Tabán Tea. Merthogy a Tabán Teázó egykoron valóban teázó volt, majd’ félszáz teakészítmény közül lehetett választani, a teát igazi tealevelekbõl és nem filterrel készítették, és a kávé is rendben volt.

Na persze sokan már akkor is sörözni, vagy borozni jártak, mint ahogy ma is leginkább ebbõl a célból keresik fel az Attila úti vendéglátóipari egységet. Gimnazista koromban nem volt kérdés, hová menjünk délután, a Tabán Teázó egyeduralkodóvá lett a programjainkban, aminek persze több oka is volt.

Az elsõ a már említett Zsuzsi, a pincérnõ, akibe valamilyen módon szerelmes is voltam. Egy negyvenes asszony fekete pincérruhában, hófehér elõkével persze nem átlagos szerelmet generál, hanem olyan plátói vonzalmat, amelybe egy jó nagy adag anyai érzés is belevegyül. Hogy is ne vegyült volna, amikor gyakran ajándék üveg pezsgõkkel, vagy doboz cigarettával lepett meg bennünket, amikor néha kedvesen megsimogatta enyhén ittas buksinkat, csípõje jobbra-balra rengett az asztalok között, de még a teázó legtávolabbi pontjáról sem mulasztott el felénk küldeni egy kedves mosolyt, amelytõl mi persze elolvadtunk ott azon nyomban.

A teázó másik nagy titka az, hogy hatalmas, földig érõ ablakai vannak. Ha ismerõsünk netán fél- vagy akár egy órát késik, és még újság sincs nálunk, nos akkor is igen kellemesen eltelik az idõ a járókelõk mustrálásával, az elsuhanó autók szemlélésével. A halovány és kissé sárgás fátyolfüggönyökön rézsútosan sütött be a Nap, kirajzolva az asztallábak árnyékát, illetve a levegõben hancúrozó porszemeket.

Egy alkalommal, amikor esõs volt az idõ, több órán keresztül suhantak mellettünk az elsõ EBESZ- vagy talán már NATO-konferencia fekete limuzinjai bennük a világ vezetõ hatalmasságaival. És akkor rendeltünk egy korsó sört, rágyújtottunk egy cigarettára, hátradõltünk – ott voltunk a Tabánban, minden más csak ottlétünk díszletéül szolgált.

Innen lehetett indítani a bulit, de tulajdonképpen a buli önmagában is megvolt ott, ahová azért jelentõs számú ismerõs is járt, így folyamatosan lehetett kokettálni az asztalok között, a WC-ben misztikus vak- vagy rendes ablakok nyíltak különbözõ lichthofokba, ahonnan a dohos levegõ értelmezhetetlen szófoszlányokat hozott, miközben nehéz fejünket döngve a csempéhez vágtuk a piszoár elõtt és mély barátságot kötöttünk a mellettünk vizelõvel.

És ha bezárt, az sem volt tragédia, el lehetett kóborolni egy kicsit a Tabánban, felfokozott filozófiai vitákat folytatni a haverokkal egy üveg bor mellett, vagy behúzódni valamelyik bokorba egy arra kapható lánnyal – (és ott aztán persze mély filozófiai beszélgetéseket folytatni).

Így telt el jó néhány gondtalan év, szinte minden délutánunkat, esténket a Tabánban töltöttük, és amikor telefonon egyeztettük az esti programot, a hely szóba sem jött, csak az idõpontot rögzítettük.

Aztán egy autóbaleset miatt akkori kompániánk néhány hónapra kimaradt a helyrõl. Amikor legközelebb - még a mûtét nyomait magamon viselve - bebicegtem a helyre, csodálkozva tapasztaltam, hogy levették a fátyolfüggönyöket, egy cicanadrágba öltözött, flegma szõke nõ kérdezte: mi tetszik.

Mondtam, hogy egy ásványvizet kérek (akkoriban éppen nem ihattam alkoholt), meg egy puncstortát.

-Puncstorta nincs, kivágtam ezeket a kommunista süteményeket.

Kommunista sütemény? Talán mert olyan rózsaszínes? Meglepõdtem, de ami a puncstortánál is lényegesebb volt: belém nyilallt a tudat, hogy ha ez a formátlan cicababa itt csak úgy rendelkezik, akkor valószínûleg tulajdonosváltás történt. Balsejtelmem sajnos beigazolódott, kiderült, hogy Katit és a nõvérét – õ is ott dolgozott, csak általában a pult mögött – kidobták, nyomtalanul eltûntek, csak annyit lehetett róluk tudni, hogy talán Kaposváron vannak.

És innentõl kezdve a hely elindult lefelé a lejtõn. A halvány rózsaszín lampionokat (nem voltak ízléstelenek) rikító kékre festették, mindenhová elhelyezték az ugyanolyan kék színekben pompázó cigaretta plakátjait, az itallapról eltünedeztek a régi finom teák, de megcsappant a sör-és borválaszték is, a felszolgálók pedig minõsíthetetlen stílusban vették fel és hordták ki a rendelést.

A Tabánt ekkor egyértelmûen nem szerették gazdái: elhanyagolták, lezüllesztették, minden bizonnyal pénzmosásra használták, rosszarcú félmaffiózók jelentek meg a helyen. Mi viszont kikoptunk onnan, csak néha-néha, a régi reflexnek engedelmeskedve szerveztünk születésnapot, vagy bármilyen más összejövetelt a Tabánba.

A Tabán züllése azonban másfél évvel ezelõtt megállt, és azóta lassan evickél fölfelé a minõségi vendéglátás irányába. Fiatal srácok, lányok szolgálnak ki, akik a szakmához persze mit sem értenek, de legalább kedvesek. Gyakran elõfordul ugyan, hogy fogmosópoharakban hozzák ki a bort, de a helyre újra visszatértek a gimnazista, egyetemista arcok, a szemlélõdõ, és a huncut porszemeket bámuló figurák. Némely napokon élõ zene is van, ez általában elviselhetetlen, de a helynek mégsem tesz rosszat.

Van ezenkívül egy nagy elõnye: itt kapható Szalon sör, ami a helyet Budapesten unikálissá teszi, arról nem is beszélve, hogy az általam rendkívül kedvelt nedû még hihetetlenül olcsó is!

Ajánlható tehát a Tabán, igaz, ma már csak egy a többi opció közül, ma már csak talán Tabán.

Szunyi

ÉS A JELEN


Sokkoló vajszínű árnyalat

2009.06.25. 09:07 - TonyCaviar

Az Attila út rövid, kanyonszerű szakaszán - ahol mindkét oldalon méretes bérház fogja közre - áll időtlen idők óta a Tabán teázó, mely már a kelták korában is a dekadens budai aranyifjúság kedvelt törzshelye volt. Egy egész évfolyamot töltöttem ebben az egyszerű alaprajzú helyiségben, melyben szellőztetés nem lévén, téli estékre olyan füst lett, hogy sövényvágóval sem lehetett elbánni vele. Folytonos viaskodás ment azért, hogy mennyire tartsuk nyitva az ajtót, annak függvényében, hogy éppen ki került a fulladásos halál határára.

Megdöbbentően hosszú ideig, egész tavalyelőttig ez a kurzus ment a Tabán teázóban – ha váltott is tulajdonost, az lényegében nem változtatott a helyen - amíg két évvel ezelőtt az I. kerületi önkormányzat tetemre hívta a környékbeli kocsmákat, azaz újra megpályáztatta velük a helyiségeiket, magasabbra srófolva a bérleti díjat, azzal a nyilvánvaló céllal, hogy a helyi érdekű ivókat leváltsa jobban tejelő – és csinosabb – turistaivókra.
A Tabán Teázó esetében ez nem sikerült azonnal, mert első körben a gazdasági bizottság egy ismerősének a csemetéje kapta meg a helyet, aki amatőr hangvételű biciklis kocsmát rittyentett belőle – talán Pedál lehetett a neve, vagy valami hasonló.
Tegnap délután jártam arra, és már a járdára kihelyezett fagyis pultból gyanítottam, hogy a bicikliskocsma bezárt, és új szellemben vezetik a helyet. Valóban. A legjelentősebb változás, hogy az eddigi semmilyen székeket lecserélték keskeny, magas támlájú, vajszínű bőrrel borított székekre, melyeket a trendi Balaton parti ivókban lehet látni. Ez a design valami mély és megmagyarázhatatlan kapcsolatban áll a Bacardi rum márkával, és ideális esetben egy csokira szolizott sms-ező menyecske pihenteti benne vékony, hosszúkás testét.
Az új design igencsak kirí a környék hangulatából, eltér mindenféle elvárástól, pláne, hogy ebből a tolakodó vajszínű garnitúrából pont ugyanannyi asztalt és széket telepítettek a kis terembe, mint a régi, jellegtelen és kicsi garnitúrából, ezért aztán úgy fes az egész, mint egy költözés alatt álló Domus-lerakat – egy kicsit zsúfolt tehát.
A falon plazmatévé és finomkodó modern művészet, a kiszolgálás korrekt, kedves, és az árszabás is meglepően intelligens: 4 dl-es Tuborg korsót rendelek 390 Ft-ért, de nem kerüli el a figyelmemet, hogy a borok már kicsit drágábbak.
A sör teljesen rendben van. Szagra kicsit kénes, a malátás alapvetést mustáros savanykásság jellemzi, a végén könnyű kézzel felfirkantott, gyengén komlós végződéssel – frissítő, könnyed és testetlen, utóíze határozatlanul kesernyés. Finom, na.
A sör jó, a sokkoló vajszínű árnyaltot még szokni kell.

Tabán Teázó
1013, Bp. Attila út 27.