Mikor a Svábhegyen épült fogaskerekű vasút a közforgalomnak átadatott, a megnyitó ünne
pélyes lakomán a vállalat derék igazgatója egy felköszöntőt mondott, melyben kiemelte, hogy
ennek a vasútnak az eszméjét ő (a Bigi vasút létrehozója) nekem valamelyik regényemből
vette, melyben én a jövendő titkaiba pillantva, a többek közt azt is leírom, hogy a Svábhegyre
vasút fog felkanyarogni. (Mikor ezt í r t am, akkor a legúriasabb közlekedési eszköz volt a
kétszama r as leptika a Svábhegyen.) Es így a budapesti közönség nekem köszönheti,
hogy most fogaskerekű vasúton j á rhat fel a Svábhegyre.
Há t ha még egy köszönetet csikarhatnék ki a hálás utókortul, a kábelvasút megjövendölé
sével ? Ez ugyan egy kis háládatlanságnak látszik ré sz emről, az irántam oly tettleges elismerést
t anús í tó fogaskerekű i r ányában, hogy egy r ánézve konkur r ens vállalatnak csinálok reklá
m o t; de majd mindjárt kimagyarázom én, hogy semmi álnokságot sem követek el a fogaskerekű
Mint mindennek a világon, úgy a Svábhegynek is két oldala van : az egyik az éjszaknyugati,
a másik a délkeleti. Az éjszaknyugatin vonul végig a fogaskerekű. Ez en a tájon van a pompá snál pompásabb nyaralók telepe, s túl rajta a gyönyörű őserdők, a János-hegy, a Farkasvölgy s a főváros
á l t al nagy áldozat á r án megszerzett ezerkétszáz holdas tölgyfa-erdő, és az egyetlen élő vízforrás, a hideg
víz-gyógyintézet, a nagy vendéglő, az új vendégfogadó. Ezen vidéken korlátlan úr fog ma r adni
mindenkor a fogaskerekű. Ezek mind nyá ri lakások, a melyeknek nagy részét a vasúttársaság
építteté, s jut ányos lefizetési mód mellett árúba bocsátá. A nyaraló közönségnek egészen elégsé
ges is a mos t ani fogaskerekű v a s ú t: már t. i. annak, a melyik az éjszaknyugati villaterületet
lakja. De itt egészen má s rul van szó, mi nt a svábhegyi nya r a lókrul, a melyekben a há rom hóna
pos időzés kellemetes azoknak, a kik a pénzzel könnyen bánnak.
Arrul van szó, hogy mi legyen a Svábhegy délkeleti oldalával. Ez volt a hajdani budai bortermő vidék. Most már kopár sivatag az egész, az Orbán-hegytől kezdve egész a Sashegyig. Egynehány tormába
Hogy miért nem lesz ? Azért nem l e s z: me rt a svábhegyi telkeknek az á ra felment (az új
építkezések miatt) négyszögölenkint öt forintra. Nyolczezer forintot érő egy holdat szőlővel
beül te tni vagy Rotschildnak, vagy poétának való spekuláczió. Ennek a kamatját szőlőtőke ki
nem csepegteti. Ellenben házteleknek az ötforintos négyszögöl milyen nagy olcsóság.
Hát hol van még a pesti oldalon ötforintos négyszögölű t e l ek? Nem vesztegetem én a
s z ó t a n n ak a hí r e s z t elésére, hogy milyen egészséges a svábhegyi levegő ! hogy ott soha sem
jár se tífusz, se kholera, se difterisz, se egyéb nehéz nyavalya, a mi a pestieket kínoz z a: a drága levegőrül nem beszélek, hanem az olcsó földrül. Ide lehet — ide kell egy új városnegyedet
építeni. Elkezdve a fináncz-őrtanyátul fel az óráig, a «két házig», azut án a mártonhegyi
pompás új kígyózó útig, s az állami kertésziskoláig. Egy nagy üresség kínálkozik elénk,
mely egy varázsütésre házsorokká a l akulhat á t: Budapest legészségesebb és legolcsóbb város
negyedévé. Vegyük csak a kr é t át a kezünkbe és kalkulálj u n k.
Pesten a belvárosban egy négyszög ölnek az á ra 1500 forint. Ennek a 4°/o-os kamatja 60 frt.
Ez a négy emeletre felosztva négyszög ölenkint 15 frt. Ez tesz egy 12 négyszög öl teriméjű szo
b á n ál 180 forintot. Tehát a bérlakónak csak a puszta t e rül e t é rt kell már szobánkint 180 forin
tot fizetni. A legszélső külvárosi területeken is á t l ag 150 forint az á ra egy négyszögölnek, t ehát
szobánkint 20 forint (mert itt már csak háromfelé osztható a k ama t ); de miut án az udvar és
kert területe is a bérlőnek számít, t e h át legalábbis 30 forint: míg a Svábhegy délkeleti oldalán
épülendő bé rhá zaknál a terület szerinti bérjárulék nem t enne ki többet szobaszámra 1 frt 50
krajczárnál. S annyival olcsóbb ott az építkezés is. Követ maga a telek ád, homokot is az épí t é she z; nem kell a külsőre drága czifraság: egyszerűen l ehet építkezni. Aztán lehet mindenüvé ke r t e t, fákat t e r emt e n i: paradicsomot csinálni a gyerekeknek. Betegek s z ámára pedig ott vannak közelben a legnagyszerűbb nyi lvános kórhá zak.És hogy mindebből valóság legyen, nem kell
hozzá egyéb, mi nt egy olcsó, biztos és télenn y á r on ha s zná lha tó közlekedési eszköz.
H át ez volna az általam fennirt kábelvasút. Ez egy olyan vasút, melyet egy szüntelen
körben futó, gép által hajtott drótkötél t a rt örök mozgásban, ebbe a kötélbe kapaszkodnak meg
a harapófogóikkal az egyesben futó waggonok; ha a fogó szétnyílik, a kocsi egyszerre megáll,
a kötél tovább szalad. Ennél nem fordulhat elő vasúti szerencsétlenség: ez nem gyulladhat ki,ez nem ugorhat ki a sínekből, ez még el sem gázolhat s e n k i t; mert ugyanaz a fogó, mely a
kötelet harapva, a kocsit futásba hozza, azzal a nyomással, melylyel a kötelet elereszti, a sinfalakhoz tapadva, a kocsit még hegynek alá futt ában is rögtön megállítja.
És aztán minő időnyer és! Az ember az Eskütérről tizenkilencz perez alatt fenn van a sváb
hegyi templomt é r en. És minő pénzkimé l é s! Az egész svábhegyi ekszpediczió n em ke rül többe, mint egy omnibuszjárás Pe s t en. így aztán ot thonául vehetné az áldott levegőjű
Svábhegyet a két legszegényebb osztálya is a fővárosi t á r s a d a l omn a k: a hivatalnok és a kézimu n k á s. Ebbül a szempontbul üdvözlöm én a most tervezett budai kábelvasútat, mely a pesti partot, a Gellérthegyet, a Ráczvárost összekötné a budai hegyek délkeleti oldalával. Más oldalon ezt nem is lehetne létesíteni, a n n ál az egyszerű oknál fogva, hogy ezen az oldalon van a svábhegyi vízvezeték főcsatornája, me ly szintén egyik életföltétele a keletkező házcsoportoknak. Óhajtom, hogy mindez minél előbb megvalósuljon.
* Nem t a r t om fölöslegesnek a mai korrupció bűzzel megillatosított légkörben részemről
kijelenteni, hogy nekem ebben az egész vállalatban semmi érd ekem : részvényese n em vagyok, eladó telkem nincsen, házat nem építek a kábel vasút közelében, még csak közel sem fog a házamho z j á r n i, hogy egy esetleges szabadjeggyel való lekenyereztetés kilátása kecsegtessen. Egyedül a főváros közönségének a háláját óhajtom kiérdemelni, régen.
Azt pedig már megkaptam
A kábelvasút, a mely a t abáni Egyház-térről a Svábhegyre fog épülni, óriás változást tehet a
budai hegyvidéken és szóval ki nem fejezhető szolgálatot a fővárosi lakosságnak. Gyors és biztos
összeköttetést teremt Pest és Buda között, főkép az eskütéri híd megépítése u t á n. Gyors egymás
u t á n b an induló kocsijaival megszünteti az eddig fennállott távolságot s Budának legszebb részeit
egyszerre beolvasztja a főváros lakható t e rületébe.
Azzal a tervvel, amelynek alapján meg akarj ák építeni, nemcsak közlekedő eszköz lesz, ha
nem első rangú tényezője a városrendezésnek. A budai részeken az I. kerület teljesen á t a l akul.
A mai szűk, meredek utczák eltűnnek s tágas, rendezett utak lesznek a helyükön. Az Arok-utcza, Fehérsas-tér, Aranykakas-, Czipő-utcza, Hadnagy-utcza és az egész Naphegyen minden utcza, a me r re a vasút elvonul, tíz ölre szélesíttetik ki, úgy a Koronaőr-utcza is a déli vasútig. Az Isten-hegyi út tól fel a Svábhegyre maga a mos t ani úttest érintet-len marad, mert a vasút az út jobb oldalán mindenütt a vállalat területén fog végig ha l adni. A kettős sínpár részére 4.7 kilométer hosszaságban négy ölet kell kihasítani a vonalába eső mai utakból,
illetőleg a házsorokból. Az új vasút létesítéséhez természetesen nagyon sok r eményt fűznek, bár igen sokan ma sem tudják elképzelni, hogy milyen az a kábelvasút.
A kocsik v o n t a t á s á ra szolgálandó drótkötél sokakat megijeszt, me rt azt hiszik, hogy az utca közepén apró hengereken szalad a
lármás kötél 8 kocsi, ló, ember, mi nd megbotlik benne.
lármás kötél 8 kocsi, ló, ember, mi nd megbotlik benne.
Pedig nem. Az egész va sútnak nagyon egyszerű, de elmés és nagyon célszerű a szerkezete.
A végnélküli drótkötél a föld a l a tt van elhelyezve olyanforma va s c s a tornákban, mi nt a villamos vasút földalatti csatornája. A csatorna-szerkezet fölött a földszinnel egyirányban három sínvonal húzódi k; két szélső a kocsikerekek vezetésére szolgál; a középső sín ketté van szelve, s keskeny nyílása a r ra szolgál, hogy a kocsihoz erősített fogó-készülék elérhesse és megfoghassa a csatornában futó kötelet. A fogó-készüléket a kocsivezető szabályozza szinte hihetetlen gyorsaságga l. A kezében levő kis hajtókerék forgatásával a forgó-készüléket ki vagy beakaszthatja a kötélbe, de ugyanakkor nyolcz kocsiféket is mozgásba hozhat állító vagy ellenkező működésbe. A kábelt egy központi erőtelepről hajtják olyan sebességgel, mint a villamos kocsiké. A rendkívül erős drótkötél (a mely tiz-tizenkétszeres biztosságú) egy óriás nagy keréken kezdi meg a
pályáját, de már a gépteremben nagy kanyarulatokat tesz azokon az apróbb-nagyobb kerekeken, a melyek elvezetik rendeltetése helyé r e: a kábelcsatornába.
A milyen otrombának gondoljuk azt a nagy vas óriást, amely végignyúlva a csatornában, szélsebesen szalad, olyan könnyű az irányítása. Akármilyen elhajlásokat lehet vele t é t e tni, sőt
a legújabb szerkezetű önműködő kábelváltó segítségével rendes kitérőket is lehet felállít a n i. Egy angol mérnök, Colám W. N., aki j e l enleg az edinburghi összes lóvasutakat, körülbelül nyolczvan kilométer hossaságban kábelrendszerre építi át, tervezője a budapesti kábelvasútnak i s, a melynek eszméjét az engedélyesek, Móssmer József és Weszely István minden erejükkel megvalósítani igyekeznek.
A budapesti kábelvasút teljesen az itt bemut a tott angol mint ák szerint fog épülni. A kocsi kényelmes, nagy formájú, negyvenöten férnek bele. Kitűnő fékszerkezetével biztosan megy hegynek-völgynek. Mert, hogy el ne feledjük megjegyezni: a kábelvasútnak az a főelőnye, hogy bármilyen alakú földterületen egyenlő sebességgel haladhat. A leghepehupásabb vidéken úgy gördül át minden zaj nélkül, mint a síkságon. Járása gyors és z a j t a l a n: mert a
vezetékek zaj fogóval vannak ellátva. Ép a miatt az előnye miatt, hogy bármilyen változatos fölszinen egyenlő a sebessége az üzemerő fokozása nélkül), legelőször a hegyes-völgyes amerikai városokban kezdték alkalmazni. Neiv-York, Philadelphia, Los Angeles, Camas-City, Baltimore, St -Louis, Cleveland, Vakland, Chicago, stb. már tíz-tizenötéve használják a kábelvasútat. Az amerikaiak u tán az angolok vették át az új rendszert s azt a legnagyobb mértékben tökéletesí-tették. Birmingham, Mathloh, Belfort, London, Edinburgh részben már átalakították, részben most alakítják át a vasútaikat kábelrend-szerüvé.
Glasgowban pedig az egész várost földalatti kábelrendszerű vasútt al hálózzák be. A kábelvasút elterjedését annak már említ ett előnyén kivül az üzem olcsósága biztosítja. Olcsóbb az üzeme a villamos vasuténál is s épp erre való tekintettel hiszik a budapesti engedé
lyesek, hogy az általuk tervezett vonalnak jó sikere lesz. Sokan le akarták az engedélyeseket beszélni, azt mondván, hogy rövid a vonal, s nem számíthatnak a r r a, hogy a vállalatot financzirozni tudják. A két tervező erre meg is ijedt s hogy a valóságról meggyőződjenek, csi
náltak egy kis próbafinanczirozást — csak úgy, reklám nélkül a távolabbi ismerősök között.
A kísérlet öt nap alatt kilenezszázezer forintnál több biztos aláírást eredményezett. Pedig nem szólt a nagy d o b; bankok és bankárok sem csapkodták keserű sóhajjal a Wertheimjaikat, az aláírók egyszerű polgáremberek, a kik a főváros közúti közlekedésének egyik igen fontos tényezőjét látják és akarják megvalósítani a kábelvasútban.
A nagy közönség még csak ezután fog ha l l ani a kábelvasútról, melynek építéséhez előreláthatólag a kora tavaszon hozzá fognak. Felvilágosításokkal azonban ma is készséggel szolgál Budapesten IV. Királyi Pál-utcza 14. szám a l a tt levő vállalati iroda.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése